Projektowanie strategii marketingowej w praktyce - Twoje must have na 2024 rok! [webinar] →

Zmieniają reguły rynku i szybko rosną – challenger brands. Premiera pierwszego w Polsce raportu [TOP10, 10 strategii, 5 mega trendów]

/

/

Premiera pierwszego w Polsce raportu o challenger brands!

Czy zastanawiał*ś się kiedyś, co sprawia, że niektóre polskie marki odnoszą sukces na rynku, stając się prawdziwymi challenger brands? Co powoduje, że często rosną szybciej niż rynek? Jaki sekret kryje się za ich innowacyjnością i pozytywnym wpływem na otoczenie? Pierwszy w Polsce raport "Challenger brands, którzy zmieniają świat", który przygotowaliśmy z redakcją magazynu Forbes, dostarcza wielu odpowiedzi, nie tylko na powyższe pytania.


1) Dlaczego powstał i czym jest raport challenger brands w Polsce 2023
2) Jaką wartość daje odbiorcom
3) Z kim zrobiliśmy raport
4) Co zawiera raport
5) Podsumowanie

Dlaczego powstał i czym jest raport challenger brands w Polsce 2023?

Challenger brands – termin popularny dzięki brytyjskiemu strategowi marketingowemu Adamowi Morganowi – to marki, które odważnie przeciwstawiają się konwencjom i dążą do przekształcenia rynku. Choć ich ambicje często przewyższają dostępne zasoby, dzięki innowacyjności i odwadze są w stanie zyskać lojalność klientów, często rosnąc szybciej niż rynek. Wykorzystują różnorodne strategie marketingowe, stając się liderami w swojej kategorii. Ciekawość, jak to robią stała się motywacją, aby przygotować pierwszą tego typu analizę polskiego rynku. 

Raport ten powstał, aby ukazać i podkreślić unikalne strategie oraz trendy, które przyczyniają się do sukcesu polskich challenger brands. Zawiera dogłębną analizę 10. strategii prowadzących do wzrostu biznesowego oraz 5. trendów, które mogą stanowić rynkowe szanse dla wszystkich firm. Jest kluczowym narzędziem do zrozumienia, jak te odważne firmy przekształcają polski rynek.

 

Jaką wartość daje odbiorcom?

Raport challenger brands zawiera analizę działań podejmowanych przez firmy, które zaczynały od zera i mimo tego osiągnęły sukces. Jest niezwykle wartościowym źródłem wiedzy oraz inspiracji dla każdego, kto chce zwiększyć widoczność swojej marki na rynku i osiągnąć biznesowy sukces.

Marketerzy i specjaliści ds. marek: raport może być cennym źródłem wiedzy dla profesjonalistów zajmujących się marketingiem i budowaniem marek. Przedstawione strategie i trendy mogą dostarczyć inspiracji oraz pomóc w tworzeniu innowacyjnych strategii marketingowych.

Przedsiębiorcy i założyciele startupów: osoby zarządzające i prowadzące firmy, zwłaszcza te aspirujące do statusu lidera, mogą znaleźć w raporcie przykłady udanych strategii i trendów, które pomogą w tworzeniu spersonalizowanych rozwiązań i osiąganiu sukcesu na konkurencyjnym rynku.

Badacze rynku: osoby zajmujące się badaniami rynkowymi, analizą trendów i zachowań konsumentów mogą skorzystać z raportu jako dodatkowego źródła informacji i inspiracji do swoich badań. Prezentowane wnioski i trendy mogą stanowić podstawę do dalszych analiz i wniosków.

Z kim zrobiliśmy raport?

Inicjatywa stworzenia pierwszego raportu nt. challengerów zrodziła po stronie adcookie.

Przez wiele lat śledziliśmy rozwój tych firm i aktywnie wspieraliśmy je w zakresie marketingu. Zauważyliśmy, że łączą je liczne wspólne cechy, które sprawiają, że standardowe rozwiązania i strategie wzrostu, dedykowane małym i średnim przedsiębiorstwom oraz korporacjom, nie są dla nich odpowiednie. Te marki potrzebują specjalnego, elastycznego i odważnego podejścia. Dlatego stworzyliśmy autorskie metody marketingowe i mapy wzrostu.

Mateusz Sobieraj, Founder & Board Advisor adcookie

Pomysł nabrał ostatecznego kształtu po rozmowach z redakcją Forbesa, uznawanej za jedno z najbardziej prestiżowych źródeł wiedzy w dziedzinie biznesu. Nieoceniony wgląd w rynek dostarczył Krzysztof Domaradzki, autor unikalnego i obszernego artykułu, prezentującego historie każdego z TOP10 polskich challengerów , dostępnego zarówno w wersji papierowej, jak i online.

Ambicją magazynu „Forbes” jest przede wszystkim inspirowanie przedsiębiorców. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na publikację, we współpracy z agencją adcookie, pierwszego raportu na temat „Challenger brands”, firm, które zmieniają status quo w swoich kategoriach, potrafią przebić się z nowymi pomysłami, nie tylko zmieniać sposób myślenia konsumentów i konkurentów, ale też przekuwać świeże pomysły w realne przedsięwzięcia. Chcemy pokazać, że w biznesie warto myśleć i działać odważnie, że to, co dziś jest niszą dla ideowców, może za kilka lat stać się istotnym trendem w nawet najbardziej tradycyjnej branży.

Katarzyna Dębek, Zastępca Redaktora Naczelnego Forbes Polska

Co zawiera raport?

W swojej pierwszej części raport „Challenger brands, którzy zmieniają świat” zawiera opis struktury próby oraz kluczowe wnioski. Powstał na podstawie 39. ankiet, wypełnionych przez zaproszone firmy: Airly.org, Apollo Roślinny Qurczak®, Bezmięsny, Bin-e BioCam, COOL BEANS SP. Z O.O., CSG S.A./ Green Cell, DEKO EKO, Ecobean, Fresh Inset S.A., Infermedica, Intenson SA, Luxon, MIGAM SPÓŁKA AKCYJNA, Molecule One Sp. z o.o., NOOMA SP. Z O.O., Osnowa sp. z o.o., Pora na Pola, Plantalux Sp. z o.o., pomelody, RemmedVR Sp. z o.o., Resibo, SILVAIR, Slowhop, Soap For Globe, StethoMe, SunRoof SYSTEM 3E, Syntoil S.A,. Vue Storefront, woshwosh, YOPE Sp. z o.o., Your KAYA, Zeme Sp. z o.o.

Porządek firm w TOP10 został ustalony na podstawie analizy detalicznych ankiet przez członków kapituły, w której skład weszli:

1. Greg Albrecht, Albrecht&Partners
2. Krzysztof Domaradzki, Forbes
3. Katarzyna Dębek, Forbes
4. Paweł Niziński, BETTER.
5. Maciej Otrębski, RoślinnieJemy
6. Misza Piosik, AC/VC Impact Fund
7. Bolesław Rok, Akademia Leona Koźmińskiego
8. Wiktor Schmidt, Netguru
9. Mateusz Sobieraj, adcookie
10. Konrad Wawruch, 7Bulls, True Global Ventures
11. Arkadiusz Żarowski, Obvious Ventures.

Kapituła oceniła, w jakim stopniu poszczególne organizacje minimalizują swoje szkodliwe oddziaływanie na środowisko naturalne oraz jak przyczyniają się do kreowania dobra wspólnego przez swoje działania gospodarcze.

Kolejne części raportu to bardzo obszerny opis 10. strategii challengerów, dzięki którym osiągają oni rynkowy sukces oraz równie szczegółowy wgląd w 5 mega trendów, które już teraz determinują biznes. 

W obszarze dynamiki rynkowej challenger brands przełamują schematy, wprowadzając innowacyjne i niekonwencjonalne strategie. Przełomowe podejście tych marek pozwala im zdobywać coraz większe udziały w rynku, wywierając istotny wpływ na konsumenckie zachowania i oczekiwania. Dziesięć kluczowych strategii, obejmuje m.in. bezkompromisową orientację na klienta, efektywne wykorzystanie technologii, rozwijanie autentycznych historii marki oraz konsekwentne budowanie zaangażowania społeczności. Równocześnie analizujemy 5 mega trendów, kształtujących biznes i społeczeństwo, i na które nie tylko challengerzy muszą skutecznie reagować. Te tendencje obejmują zrównoważony rozwój, digitalizację, personalizację, inkluzywność oraz nowe modele ekonomiczne. Firmy, które skutecznie stosują te strategie już zmieniają oblicze biznesu, podnosząc poprzeczkę dla całego sektora i tworząc nowe standardy dla dobra wspólnego.

Katarzyna Sowicka, CCO adcookie

Podsumowanie

Ponad pół wieku temu ekonomista Milton Friedman sformułował swoją słynną już tezę, że „społeczna odpowiedzialność biznesu polega na zwiększaniu zysków”. Dziś, na szczęście, chyba niewielu przedsiębiorcom trzeba tłumaczyć, że Excel, owszem, jest w biznesie kluczowym wyznacznikiem sukcesu, ale nie jedynym. A jeśli szefowie firm sami tego jeszcze nie dostrzegają, istnieje spore prawdopodobieństwo, że przypomną im o tym coraz bardziej świadomi konsumenci, którym zależy, by ich ulubione marki i produkty były sprawiedliwe i ekologiczne. I nie chodzi tylko o obowiązkowe sporządzanie raportów ESG czy poruszające kampanie reklamowe. Przemyślane strategie biznesowe mają wielką moc zmieniania naszego otoczenia na lepsze. Co ważne, nie potrzeba do tego miliardowych budżetów.

Katarzyna Dębek, Zastępca Redaktora Naczelnego Forbes Polska

Stworzyliśmy wraz z Forbes raport, aby przybliżyć te unikalne marki szerszej publiczności, a także im samym ukazać podobieństwa, wspólne cechy i otworzyć pomiędzy nimi wymianę wiedzy na temat tego, jak mogą rosnąć szybciej i wywoływać jeszcze silniejszą, pozytywną zmianę

Mateusz Sobieraj, Founder & Board Advisor adcookie

Pierwszy w Polsce raport nt. challenger brands z pozytywnym wpływem na świat to niezwykle wartościowe źródło informacji dla każdego, kto chce zwiększyć widoczność swojej marki na rynku. Dzięki niemu, możesz poznać sprawdzone strategie i narzędzia, które pomogły innym firmom w osiągnięciu sukcesu. Ponadto stanowi on inspirację i motywację do działania. Chcąc osiągnąć rynnowy sukces nie można go pominąć!

Autor: Katarzyna Sowicka

Umów darmową
godzinną konsultację

Zobacz podobne wpisy na
blogu:

Scrolluj w bok

Employer branding — czyli dlaczego najlepszym wabikiem na nowego pracownika, jest ten, którego już zatrudniasz

Jak zaplanować proces onboardingu, żeby oszczędzić stresu pracownikowi i pracodawcy, i dlaczego zacząć jeszcze przed rozpoczęciem pracy

Zobacz podobne
wpisy na blogu:

Scrolluj w bok

Umów darmową konsultację

Skorzystaj z wiedzy naszego zespołu i sprawdź jak możemy pomóc Twojej marce!

Wysyłając wiadomość akceptuję politykę prywatności oraz wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celach kontaktowych, jak również w celach wynikających z treści zapytania.

Umów darmową konsultację

Skorzystaj z wiedzy naszego zespołu i sprawdź jak możemy pomóc Twojej marce!

Wysyłając wiadomość akceptuję politykę prywatności oraz wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celach kontaktowych, jak również w celach wynikających z treści zapytania.