SEO

SEO Playbook – czy warto kupić?

Czas czytania: 7 min

Czym jest SEO Playbook?

Omawiana pozycja to książka wydana przez Sławomira Czajkowskiego i zespół Surfera SEO – Michała i Lucjana Suskich, Tomasza Niezgodę, Kazimierza Piętkę i Mateusza Tuńskiego. Jeśli nie wiesz, czym jest Surfer SEO – spieszę z wyjaśnieniami – otóż jednym z najciekawszych narzędzi służących do analizy on-site oraz, czego bardzo im życzę, świetnie zapowiadającym się Start UPem. To, co wyróżnia tę pozycję to również zaproszenie do jej współtworzenia znanych i cenionych specjalistów z polskiej branży SEO – między innymi Grzegorza Strzelca, Martę Gryszko, Roberta Niechciała, Szymona Słowika oraz kilka osób, które wpływają / wpłynęły na polskie pozycjonowanie – Artura Pajkerta, Roberta Marczaka oraz Pawła Strykowskiego. Wszystko to sprawia, iż SEO Playbook jest pozycją zawierającą kompilacje doświadczeń wielu działających od lat w branży osób i sumę ich przemyśleń.

Co znajdziesz w SEO Playbook’u?

Omawiania książka podzielona jest na cztery rozdziały – „Tworzenie i optymalizacja treści”, „Optymalizacja on-site”, „Elementy off-site” oraz „Analityka i raportowanie”. Poniżej przedstawię, czego możesz oczekiwać po wymienionych częściach publikacji. Pierwszy z nich dotyczący optymalizacji contentu nie powinien być zaskoczeniem z dwóch powodów – po pierwsze, narzędzie twórców SEO Playbook zajmuje się między innymi tym zagadnieniem – optymalizacją już istniejącego i pomocą w tworzeniu nowego tekstu na strony, a po drugie, Content Marketing (dobry i skuteczny) już dawno przestał być tylko pisaniem słynnych „precli pod SEO”. Poza omówieniem takich stałych elementów jak długość treści, rola nagłówków, zagęszczenia słów kluczowych, elementów graficznych, above the fold i tym podobnych tematów, znajdziemy tu podrozdziały dotyczące Call to Action, prowadzenia i zarabiania na blogu, afiliacji, ekonomii w SEO (polecam!), a także (spod mojego skromnego pióra / klawiatury) o zarobkach i budżetach w polskim SEO. Jak należy ocenić treść tego rozdziału – niewątpliwie osoby początkujące i średnio zaawansowane znajdą tu wiele ciekawych informacji, a starzy wyjadacze nie raz zgrzytną zębami i nerwowo zaciskając pięść, wymamroczą – nie zgadzam się. Cóż, taki urok pozycjonowania – dyscypliny, w której nie zawsze 1+1=2. „Optymalizacja on-site” to już zagadnienia powiązane z serwerami, Crawl Budgetem, audytem strony (polecam!), działaniem Dev Tools i Google Page Speed Insight. Całość jest omówiona w sposób dość klarowny, ale podobnie jak poprzedni rozdział, tak i ten, w kilku punktach może być polem do dyskusji. Nie umniejsza to jednak w żaden sposób jego wartości, a raczej pokazuje rozległość i złożoność dziedziny, w jakiej pracujemy. „Elementy off-site” to część, która z pewnością przypadnie do gustu linkbuilderom, ponieważ ukazano w niej kilka, moim zdaniem, bardzo ciekawych i skutecznych taktyk. Omówione są więc PBNy (Private Blog Network), SWLe (Systemy Wymiany Linków), Guestposting, płatne artykuły oraz Hacki Linkbuildingowe. Jeśli powyższe nazwy niewiele Ci mówią, a chcesz zdobywać linki – koniecznie przeczytaj ten rozdział. Mnie szczególnie przypadł do gustu tekst „Networking” Artura Wojczala – pozyskiwanie linków dzięki dobrym kontaktom towarzyskim – które sam staram się uskuteczniać. Ostatnia część, „Analityka”, zahacza o problemy związane z prawidłowym wyciąganiem wniosków z Google Analytics oraz monitorowanie pozycji – pozostawiła ona u mnie niedosyt ze względu na małą objętość.

Zalety książki

Z pewnością główną zaletą jest fakt, że książka to jedyna na polskim rynku rodzima pozycja starająca się ująć SEO w możliwie kompleksowy sposób, a dodatkowo, jest przystępna w odbiorze dla osób spoza branży bądź świeżych w zawodzie. Prezentowaną w niej wiedzę oczywiście można – w sporej części – odnaleźć w czeluściach internetu samodzielnie, jednak okraszenie jej przemyśleniami osób doświadczonych i znanych w branży dodaje jej niewątpliwie waloru edukacyjnego i poznawczego. Rozdziały zaproszonych gości dopełniają ją w bardzo ciekawy sposób, czyniąc również swego rodzaju zbiorem rad, a nie tylko suchym stwierdzeniem faktów.

Wady SEO Playbok’a

Pomijając kwestie merytoryczne (w SEO nie zawsze 2+2=4) książka posiada trzy, moim zdaniem, mankamenty o różnej wadze. Pierwszym z nich są literówki, i to w spisie treści, co należy złożyć na karb napiętych terminów publikacji – miejmy nadzieję, iż kolejne wydanie będzie od nich wolne. Drugim problemem jest nieco chaotyczny układ całości – chodzi głównie o niektóre podrozdziały zaproszonych gości – który można by lepiej przemyśleć. Ostatnią z wad jest, w moim odczuciu, zbyt mało rozbudowany rozdział dotyczący analityki.

Podsumowanie

W omawianej książce każdy początkujący czy średnio zaawansowany marketer / adept SEO, który chce, aby jego strony rankowały w odpowiedni sposób, znajdzie możliwość pogłębienia swojej wiedzy, a „starzy wyjadacze” ją usystematyzują, ewentualnie będzie ona katalizatorem dyskusji branżowych. „SEO Playbook” przyda się również bloggerom czy content managerom chcącym poszerzyć swoją wiedzę o SEO. Czy książka jest więc warta swojej ceny? W mojej opinii tak, bez względu na poziom zaawansowania chcącego ją przeczytać.

Zapytaj Autora

Paweł Kozłowski

Paweł Kozłowski

Chcesz porozmawiać o szczegółach?
Napisz do naszego eksperta!

Podobne wpisy

Czas czytania: 8 min

Core Web Vitals, czyli ranking Google’a w nowym ujęciu

Na początku grudnia 2020 działy SEO dostały niespodziewany “prezent” od Google, czyli update algorytmu. To dopiero zapowiedź większych zmian. Od maja 2021 roku ranking Google’a będzie uwzględniał nowe sygnały, dotyczące jakości strony. Cel? Zwiększenie satysfakcji […]

Czas czytania: 20 min

Migracja strony a SEO – jak tego nie zepsuć [artykuł z infografiką]

Zmiany w biznesie to naturalna kolej rzeczy. Wraz z rozwojem firmy właściciele przedsiębiorstw decydują się na nowe, z zasady, lepsze rozwiązania. Procesy optymalizacyjne dotyczą również stron internetowych, które bardzo często wymagają redesignu, przeniesienia na nowy […]

Czas czytania: 11 min

Jak poprawić CTR i zwiększyć atrakcyjność wyniku Google

Poniższy artykuł to zestaw podpowiedzi i wskazówek związanych z kluczowym dla monetyzacji ruchu organicznego zagadnieniem – optymalizacji Click-through rate. 2020 rok w SEO to poważne wyzwania – cztery wyniki płatne nad organicznymi oraz wciąż rosnąca […]

fala-gora

Porozmawiajmy!

Chcesz szybko się z nami skontaktować? Zadzwoń! Jesteśmy dostępni w godz. 9:00 – 17:00 w dni robocze

+ 48 534 608 592

Wolisz do nas napisać? Skorzystaj z poniższego adresu:

biuro@adcookie.pl

Masz marketingowy problem lub wyzwanie? Formularz obok jest do Twojej dyspozycji

fala-dol