SEO

Migracja strony a SEO – jak tego nie zepsuć [artykuł z infografiką]

Czas czytania: 20 min

Zmiany w biznesie to naturalna kolej rzeczy. Wraz z rozwojem firmy właściciele przedsiębiorstw decydują się na nowe, z zasady, lepsze rozwiązania. Procesy optymalizacyjne dotyczą również stron internetowych, które bardzo często wymagają redesignu, przeniesienia na nowy system CMS czy nawet zmiany nazwy domeny. Jeśli proces ma zakończyć się sukcesem, należy jak najszybciej zadbać o odpowiednie wsparcie SEO. Dlaczego to ważne? Ponieważ nagłe zmiany mogą negatywnie wpłynąć na wyniki Twojej witryny w organicu i zamiast estymowanych wzrostów ruchu i konwersji zanotujesz bolesne spadki. Aby migracja strony, będąca z definicji działaniem rozwojowym, przyniosła tylko plusy, szczegółowo zaplanuj proces oraz zaangażuj do niego wyłącznie specjalistów.

Z tego artykułu dowiesz się:

Migracja witryny – co to właściwie jest?

Jakie są rodzaje migracji?

Jakie są etapy migracji witryny?

Jakie są błędy i zagrożenia podczas migracji?

Przykłady migracji, które zakończyły się happy endem

Migracja strony – co to właściwie jest?

Migracja to proces, którego celem jest przeniesienie danych z jednego zasobu do drugiego. W przypadku stron internetowych proces migracji wiąże się ze zmianami na stronie, które mogą znacząco wpłynąć na widoczność i ruch w serwisie. Niestety, najczęściej w wyniku błędnie przeprowadzonej migracji, serwisy odnotowują drastyczne spadki, mogące trwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Oczywiście nie każda migracja strony wiąże się z negatywnymi skutkami. Warto jednak pamiętać, że kluczem  do sukcesu i sprawnie przeprowadzonych działań jest odpowiednie zaplanowanie migracji oraz konsekwentna realizacja kolejnych zadań przed- i po- migracyjnych. W imię zasady – lepiej zapobiegać, niż później leczyć.

Na tym etapie może pojawić się pytanie: po co właściwie wykonywać migrację serwisu skoro istnieje wysokie ryzyko spadków widoczności, pozycji oraz ruchu? Najczęstszym powodem migracji serwisu jest jego udoskonalenie (zmiana systemu CMS), konieczność zapewnienia bezpieczeństwa (wdrożenie SSL) oraz rozwój biznesu (zmiana nazwy brandu, ekspansja na rynki zagraniczne, redesign). Każda migracja strony może zakończyć się sukcesem, trzeba jedynie pamiętać o odpowiednim zaplanowaniu procesu oraz realnym określeniu czasu migracji.

Sprawdź też: O co zadbać, by strona nie kosztowała więcej, niż powinna?

Rodzaje migracji stron

Istnieje wiele rodzajów migracji, a właściwie należałoby powiedzieć, że istnieją różne powody migracji stron. Cały proces rozpoczyna się od stwierdzenia “musimy coś zmienić”. Niezależnie czy konieczny jest redesign sklepu, żeby odświeżyć wizerunek lub zwiększyć konwersję, zmiana architektury, aby ułatwić poruszanie się userom, zmiana CMS, żeby łatwiej zarządzać stroną, czy zwykłe przejście na HTTPS, żeby zagwarantować użytkownikom bezpieczeństwo. Każdy z wymienionych powodów ma swoje następstwo –  migrację. Oczywiście powodów może być więcej i pewnie mogłabym tutaj wymienić ich jeszcze kilkadziesiąt. Chcę jednak pokazać i wytłumaczyć, jak prawidłowo zaplanowana taktyka przekłada się na sukces oraz jak brak odpowiedniego zaopiekowania może w efekcie przynieść więcej szkody niż pożytku.

Z jakimi rodzajami migracji spotykamy się najczęściej?

  1. Zmiana CMS-a – jedną z najczęściej wykonywanych migracji jest przenoszenie serwisu z jednego systemu CMS na drugi. Jaki jest najczęstszy powód? Aktualne rozwiązanie nie spełnia już potrzeb lub obecny system zarządzania treścią jest zbyt trudny i potrzebne jest rozwiązanie ułatwiające pracę. Innym powodem może być również analiza konkurencji, w wyniku której dowiadujemy się, że doświadczenie klienta jest lepiej zaprojektowane niż u nas. Jest to bardzo ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę trzy waluty zakupu, jakim dysponuje klient online: czas, pieniądze i nerwy. Rozwiązaniem jest oczywiście migracja strony, która niesie za sobą wiele zalet – oprócz usprawnienia i ułatwienia pracy, pozwoli rozwijać biznes i korzystać z nowych możliwości. Z punktu widzenia SEO niesie to za sobą szereg działań, które należy wykonać. Nowa platforma to nowa architektura informacji oraz nowe adresy URL, czyli bardzo istotne z punktu widzenia SEO parametry. Błędy, czy zaniedbania w tym obszarze (wynikające np. z braku konsultacji ze specjalistą SEO) grożą utratą ruchu, widoczności oraz pozycji. Najczęstszymi błędami podczas tego typu migracji jest brak prawidłowo wykonanych przekierowań 301 ze starego serwisu na nowy, brak migracji zoptymalizowanych elementów np. tytułów, opisów description i nagłówków, a także treści. Ten typ migracji jest złożonym procesem, który powinien być odpowiednio zaplanowany w porozumieniu ze specjalistami z różnych dziedzin.
  2. Zmiana protokołu – Google wymusił na właścicielach serwisów przejście z protokołu HTTP na HTTPS w imię zasady, że zapewnienie użytkownikom bezpieczeństwa jest najważniejsze. Sam proces migracji nie wymaga tu tak dużo zaangażowania, jak zmiana CMS-a lub nazwy domeny, jednak niezbędne jest tutaj wsparcie działu SEO. Najczęstszymi błędami, z którymi borykają się serwisy, to brak przekierowań z wersji HTTP na HTTPS lub występowanie mixed content, co oznacza, że na stronie z protokołem HTTPS znajdują się zasoby odnoszące się do protokołu HTTP.
  3. Zmiana domeny – ten typ migracji wiąże się najczęściej z celami biznesowymi firmy. Niezależnie od tego czy jest to rebranding firmy, połączenie kilku stron, całkowita zmiana nazwy lub rozszerzenia domeny, konieczne jest zaplanowanie oraz przeprowadzenie migracji. Analogicznie jak w przypadku zmiany systemu CMS niezbędne jest szczegółowe zaplanowanie etapów migracji tak, aby przenieść wszystkie czynniki rankingowe na nowy serwis.

Etapy migracji strony

Niezależnie od tego jaki rodzaj migracji czeka Twoją witrynę, wszystkie działania powinny rozpocząć się od zaplanowania całego procesu. Na tym etapie należy zatroszczyć się zarówno o działania techniczne, jak i operacyjne. Cały proces powinien zostać podzielony na trzy etapy:

O czym należy pamiętać przed migracją strony?

W mojej ocenie czas przed migracją strony jest najważniejszy z punktu widzenia SEO. To właśnie na tym etapie powstaje plan migracji oraz zostają podjęte najważniejsze decyzje dotyczące przyszłości serwisu np. które strony zostaną przeniesione lub czy asortyment w przypadku e-commerce się zmieni. Dlatego każda podjęta decyzja na tym etapie powinna zostać przeanalizowana przez cały zespół.

3 najważniejszych elementy, które muszą zostać ujęte w planie migracji:

  1. Przygotowanie listy adres-ów URL do przekierowania – na tym etapie należy zebrać wszystkie adresy URL serwisu migrującego. Lista pozwoli na stworzenie mapy przekierowań – pliku, który wskazuje na jakie strony zostanie docelowo przekierowany migrowany serwis. Oczywiście wszystkie przekierowania powinny być przekierowaniami stałymi – 301, a nie 302. Dodatkowo należy pamiętać, że wykonanie przekierowania 301 wszystkich migrujących stron na stronę główną nie jest dobrym rozwiązaniem.
  2. Zebranie wszystkich najważniejszych elementów na stronie – tytuły, description, nagłówki, atrybuty hreflang, tagi kanoniczne – wszystkie kluczowe czynniki rankingowe, które są prawidłowo zoptymalizowane pod SEO należy zebrać w jednym pliku, a następnie przenieść na nową stronę w kolejnych etapach migracji.
  3. Pobranie treści ze strony – analogicznie, jak w przypadku punktu dotyczącego kluczowych elementów należy pobrać wszystkie treści – opisy produktów, kategorii, ale również artykuły z sekcji contentowej, a następnie w kolejnych etapach przenieść na nową stronę.

O czym należy pamiętać w trakcie migracji strony?

Na tym etapie powinniśmy mieć już dostęp do developerskiej wersji strony. W tej części migracji należy przenieść wcześniej zebrane dane na nowy serwis – treści, zoptymalizowane elementy i wszystkie inne elementy, które mogą pomóc w procesie migracji. To również odpowiedni moment, aby dopasować adresy w mapie przekierowań i przygotować ją do wdrożenia.

3 najważniejsze elementy, które należy wykonać w trakcie trwania migracji:

  1. Wyindeksowanie nowej witryny – po opublikowaniu developerskiej wersji strony należy sprawdzić czy na pewno jest zablokowana przed robotami indeksującymi.
  2. Wykonanie audytu SEO – po przeniesieniu wszystkich najważniejszych elementów oraz contentu należy wykonać audyt SEO. To ważne, aby strona jeszcze przed uruchomieniem była odpowiednio zoptymalizowana pod najważniejsze czynniki rankingowe.
  3. Utworzenie sitemapy XML – na tym etapie warto mieć już przygotowaną sitemapę XML zawierającą wszystkie adresy URL w nowym serwisie.

O czym należy pamiętać po migracji witryny?

Po migracji strony należy pamiętać, że to jeszcze nie koniec pracy. Na tym etapie najważniejsze jest testowanie wszystkich wdrożeń. Brak testów oraz wyjście z założenia, że wszystko zostało już wykonane może doprowadzić do katastrofy – spadku widoczności, ruchu oraz konwersji.

3 najważniejsze elementy po wykonaniu migracji serwisu:

  1. Ściągnięcie blokad indeksacji – po wykonaniu migracji należy niezwłocznie sprawdzić czy strona nie jest zablokowana przed robotami indeksującymi.
  2. Testowanie wdrożeń – należy przetestować czy wszystkie wdrożenia działają prawidłowo. Należy zwrócić uwagę między innymi czy na pewno przekierowania 301 działają prawidłowo, czy roboty mają dostęp do wszystkich stron, czy zalecenia optymalizacyjne zostały wdrożone prawidłowo, czy na pewno wszystko zostało przeniesione oraz czy została wdrożona sitemapa XML.
  3. Sprawdzenie narzędzi analitycznych – należy również sprawdzić czy wszystkie narzędzia analityczne zostały poprawnie wdrożone i zbierają dane w nowym serwisie.

Migracja strony - najważniejsze informacje

Błędy i zagrożenia podczas migracji witryny

Brak konsultacji ze specjalistą SEO

Każda zmiana na stronie powinna być konsultowana ze specjalistą SEO. Usunięcie dużej ilości treści, przejście na JavaScript, jako główny silnik strony lub zmiana linkowania wewnętrznego może mieć negatywny wpływ na SEO Twojej witryny. Oczywiście pułapek jest dużo więcej, nie da się jednak przewidzieć wszystkich zmian, dlatego każdorazowo zmianę na stronie należy przedyskutować z działem SEO. Warto rozważyć wszystkie wady i zalety planowanych zmian na stronie.

Brak testów

Jednym z niezbędnych punktów w planie migracji powinny być testy, nie tylko przed samym wdrożeniem migracji, ale praktycznie po każdej zmianie na stronie. Uruchamiając nową stronę musisz być 100% pewnym, że wszystko działa bez problemu. Nie dowiesz się tego jednak bez wcześniejszego przetestowania rozwiązań, sposobu poruszania się po stronie czy architektury informacji.

Złe zaplanowanie migracji

Każda migracja strony powinna być zaplanowana z uwzględnieniem dodatkowego czasu na ewentualne problemy i komplikacje mogące pojawić się po drodze.  Niestety niezależnie od tego, jak bardzo precyzyjny i przemyślany plan utworzysz istnieje bardzo duże ryzyko, że dojdzie do pewnych komplikacji, które będą wymagały dłuższej analizy, co może mieć znaczący wpływ na długość procesu migracji.

Brak reakcji na błędy

Musisz przygotować się na to, że w czasie trwania całego procesu pojawią się błędy. Nie da się przewidzieć wszystkich sytuacji oraz wykluczyć ich występowania w czasie migracji. Najważniejsze jednak jest reagowanie na błędy na każdym etapie procesu. Szybko, dynamicznie, ale z głową!

Przykłady migracji stron

Poniżej przedstawię Wam dwie migracje, które miałam okazję ostatnio przeprowadzić. Każda z nich to zupełnie inna historia.

Migracja nr 1:

Właściciel serwisu newsowego po kilkunastu latach postanowił zmienić CMS. 20.02.2019 otrzymaliśmy zapytanie dotyczące wsparcia SEO przy migracji serwisu, która zaplanowana była na połowę marca 2019. Biorąc pod uwagę że serwis miał kilkaset zaindeksowanych stron, czasu na przeprowadzenie procesu migracyjnego nie było zbyt dużo.

Proces:

Pierwszym etapem naszych działań było ustalenie, które elementy serwisu są najważniejsze, oraz które nie zostaną przeniesione, np. forum, które nie funkcjonowało od kilku lat. Następnie ustaliliśmy razem z developerem schematy przekierowań, które z pliku .htaccess zrobiły prawdziwą księgę szyfrów. Mimo że, przed migracją strony został wykonany audyt SEO dla nowej witryny nie został on wdrożony.

Problem:

Presja czasu ze strony właściciela serwisu. Po oficjalnej migracji serwisu, nie zostały wdrożone wszystkie schematy przekierowań oraz zalecenia optymalizacyjne.

Efekt:

Migracja strony - przykład 1

Czerwoną linią zaznaczony został dzień migracji. W pierwszym tygodniu widoczność serwisu utrzymywała się na tym samym poziomie. Spadek o ponad 1 500 słów kluczowych nastąpił dopiero w drugim tygodniu po wykonanej migracji.

Dopiero po wdrożeniu większości przekierowań oraz zaleceń optymalizacyjnych, od maja widoczność zaczęła sukcesywnie rosnąć.

Rok po przeprowadzeniu migracji, dla słów kluczowych w TOP10 widoczność serwisu wzrosła o około 2 500 – jest to najlepsza widoczność, jaką osiągnął serwis od początku swojego istnienia.

Migracja nr 2:

Właściciel sklepu online postanowił zmienić rozwiązanie SaaS-owe. 02.09.2019 otrzymaliśmy zapytanie dotyczące wsparcia SEO przy migracji serwisu, która zaplanowana była na początek listopada 2019. Działaniami SEO dla sklepu zajmowała się inna agencja, odpowiedzialność za poprawne przeprowadzenie migracji była po naszej stronie.

Proces:

Na przeprowadzenie całego procesu migracyjnego mieliśmy stosunkowo dużo czasu. Przed oficjalnym przepięciem strony wszystkie przekierowania były wdrożone, a zawartość stron przeniesiona.

Problem:

W czasie migracji właściciel sklepu zrezygnował z usług SEO poprzedniej agencji, w skutek czego nie został przeprowadzony audyt SEO nowej wersji strony.

Efekt:

Migracja strony - przykład 2

Czerwoną linią zaznaczony został dzień migracji serwisu. Widoczność utrzymała się na tym samym poziomie przez tydzień, a następnie zaczęła spadać, aż do 9 grudnia – miesiąc po migracji – kiedy widoczność drastycznie spadała o 356 słów kluczowych w TOP10.

Natychmiast otrzymaliśmy prośbę o przeanalizowanie problemu. Na tym etapie dowiedzieliśmy się, że współpraca z poprzednią agencją SEO została zakończona, oraz że nie został przeprowadzony audyt SEO nowej wersji serwisu.

Problemem okazał się brak optymalizacji nowej wersji serwisu, m.in linkowanie wewnętrzne. Po wprowadzeniu zaproponowanych przez nas zmian optymalizacyjnych serwis zaczął notować wzrost widoczności.

Aktualnie (20.04) ma największą widoczność w TOP10 od początku swojej działalności.

Podsumowanie

Jak widać na powyższych przykładach, migracja serwisu jest procesem wieloetapowym. Pominięcie choćby jednego z nich może skutkować spadkiem widoczności, zmniejszonym ruchem w serwisie, a co za tym idzie spadkiem konwersji.  Odpowiednie zaplanowanie, konsekwentne i sukcesywne realizowanie kroków z przyjętej strategii, we współpracy ze specjalistami, pozwolą zakończyć migrację sukcesem. Zadbaj o profesjonalne przygotowanie i perfekcyjną realizację, by ograniczyć ryzyko strat dla swojego biznesu.

Zapytaj Autora

Martyna Zagórska

Martyna Zagórska

Chcesz porozmawiać o szczegółach?
Napisz do naszego eksperta!

Podobne wpisy

Czas czytania: 11 min

Jak poprawić CTR i zwiększyć atrakcyjność wyniku Google

Poniższy artykuł to zestaw podpowiedzi i wskazówek związanych z kluczowym dla monetyzacji ruchu organicznego zagadnieniem – optymalizacji Click-through rate. 2020 rok w SEO to poważne wyzwania – cztery wyniki płatne nad organicznymi oraz wciąż rosnąca […]

Czas czytania: 14 min

O co zadbać, by strona nie kosztowała więcej, niż powinna?

Twój biznes rozwija się zgodnie z oczekiwaniami i podejmujesz decyzję, że już czas na stałe zaistnieć w sieci – pora na nową stronę internetową. Tym razem zwykła “wizytówka” z ładnym zdjęciem i formularzem kontaktowym nie […]

Czas czytania: 20 min

Festiwal SEO 2019 w Katowicach – relacja i opinie uczestników

Liczby, daty, wspominki… Każdy, kto pracuje w branży pozycjonowania, wie jedno – maj to czas największej imprezy w Polsce skupiającej specjalistów z tej dziedziny – Festiwalu SEO, który już od lat organizuje dr Artur Strzelecki. […]

fala-gora

Porozmawiajmy!

Chcesz szybko się z nami skontaktować? Zadzwoń! Jesteśmy dostępni w godz. 9:00 – 17:00 w dni robocze

+ 48 534 608 592

Wolisz do nas napisać? Skorzystaj z poniższego adresu:

biuro@adcookie.pl

Masz marketingowy problem lub wyzwanie? Formularz obok jest do Twojej dyspozycji

fala-dol