Digital Marketing

Marka vs nowe nawyki konsumenckie – strategia na nowe czasy

Czas czytania: 11 min
You never let a serious crisis go to waste.
And what I mean by that it’s an opportunity to do things you think you could not do before.

Rahm Emanuel

Od ponad roku działamy w nieustającym kryzysie. Zmieniły się wartości i priorytety. Izolacja wymusiła nie tylko reorganizację modeli konsumpcji, ale także nawyków konsumenckich. Przymuszeni okolicznościami wiele naszych aktywności zyskało online’owy wymiar: praca, edukacja, rozrywka, komunikacja, a przede wszystkim konsumpcja dóbr materialnych i niematerialnych. Przykład? 84% badanych w Chinach stwierdziło, że w czasie epidemii spróbowało nowego produktu/usługi po raz pierwszy. To ogromna szansa dla zwinnych i kreatywnych marek, które mogą zmienić status quo.

To, czego nas nauczył 2020 rok, to niewątpliwie elastyczność i kreatywność w obliczu ogromnych wyzwań. Ten egzamin w większości zdaliśmy. Przed nami zapewne kolejne niezapowiedziane testy, które dobitnie pokażą, że nic nie będzie już takie samo. Nie ukrywam, że idą za tym stwierdzeniem różnorodne emocje, ale uparcie (i konsekwentnie) widzę w tym szansę na rozwój i nowe możliwości. Zanim jednak o możliwościach, pochylmy się nad podstawami. 

Czy zaadaptowałeś swoją markę w nowej rzeczywistości?

To kluczowe pytanie. Sprawdźmy to, przyglądając się następującym kwestiom:

1. Jaką potrzebę konsumentów zaspokajasz? Jaki masz problem do rozwiązania?

Zauważ, że potrzeby i problemy, na które odpowiada Twoja marka się nie zmienia, ale sposób i rozwiązania już tak. 

2. Jak zmieniły się nawyki Twoich odbiorców? 

Sprawdź, gdzie teraz przebywa Twoja grupa docelowa i jak się zachowuje. Gwarantuję Ci, że robi to inaczej niż jeszcze miesiąc temu. 

3. Sposób dostawy: jak wygodniej/szybciej/skuteczniej możesz dostarczyć swój produkt czy usługę? 

Zastanów się, jak w najbardziej optymalny sposób możesz – teraz i w przyszłości – spełniać misję swojej marki i być blisko swoich odbiorców. Transformacja cyfrowa, alternatywne ścieżki dostawy będą teraz kluczowe. 

4. MVP – czy szybko wdrażasz nowe koncepcje? 

Nie ma czasu na wielomiesięcznie planowanie czy cyzelowanie modelu. Liczy się działanie tu i teraz! Od razu sprawdzaj, czy Twoja hipoteza się potwierdza, czy trzeba obrać inną. Spróbuj podziałać na najmniejszej próbie, przy minimalnym koszcie i przy minimalnym nakładzie czasowym. A potem zobacz, jak to (i czy) działa w praktyce. 

5. Długoterminowy plan marketingowy: masz nową taktykę i widzisz, że zaczyna działać?  

To postaw na nią jeszcze mocniej! Dopracuj (zaktualizuj) swoją długoterminową strategię marketingową oraz plan utrwalający przewagę konkurencyjną. Spodziewany efekt? Większy udział w marketshare! 

Obecnie rynkiem rządzą nowe prawa, które dynamicznie się zmieniają, więc powtarzaj ten proces, aż do osiągnięcia zakładanych celów. Adaptuj się do nowych realiów. Za każdym razem upewniaj się, że wykorzystujesz nietuzinkowy potencjał, jaki pojawia się w czasie kryzysu. Jesteśmy świadkami i uczestnikami rewolucji. To od Ciebie zależy, czy wskoczysz do jadącego pociągu wraz z innymi, innowacyjnymi markami, czy zostaniesz na peronie i obudzisz się w nowej rzeczywistości z archaicznym modelem biznesowym.

Nowy paradygmat 

Fakty? Stanie w miejscu jest równoznaczne z cofaniem się. Czas na zmianę paradygmatu w wielu branżach. Dlaczego? Powodów jest wiele, ale najważniejszym z nich jest zmiana nawyków konsumenckich. 

Niektóre z dopiero nabytych nawyków konsumenckich to: 

Wspólny mianownik? Rzeczywistość online. Właśnie dlatego tu warto jeszcze mocniej zacząć działać i rozwijać swoją markę. 

No dobrze, ale jaki obrać kierunek? Z pomocą przychodzi Google, który przeanalizował miliony zapytań internautów.  I tu już pojawia się konkret, czyli wyraźny podział potrzeb konsumentów: 

1. Budowanie poczucia kontroli   

To oczywiste remedium na niepewność. Maketerze – jak zapewnisz konsumentowi prawdziwy rozwój w czasie wielkiej niewiadomej? 

Fot. Think with Google

 

2. Poszukiwanie równowagi

Rok 2020 = brak kontroli. W nasze poukładane życie wkradł się chaos, pozbawiając nas balansu w prawie każdym aspekcie naszej codzienności. Nie dziwi więc usilne ustanawianie granic oraz poszukiwanie równowagi w wymiarze emocjonalnym, fizycznym i psychologicznym. Tu powstaje pytanie: jak marketerzy mogą pomóc w tym konsumentom?

 

Fot. Think with Google

3.Dbałość o relacje

Utrzymanie satysfakcjonujących relacji międzyludzkich było jednym z dużych wyzwań podczas pandemii (niestety również teraz). Technologia okazała się zbawieniem, mimo że kontakt przez szklany ekran to namiastka prawdziwej komunikacji. Czas na pójście o krok dalej – jak jeszcze lepiej rozwinąć możliwości wirtualnej komunikacji, pomagającej utrzymywać dotychczasowe relacje? W jaki sposób stworzyć nowe możliwości do pozyskiwania nowych wartościowych kontaktów?

Fot. Think with Google

4. Nowa organizacja przestrzeni życiowej w domu

Pandemia spowodowała, że cały nas świat stanowi(ł) nasz dom. W krótkim czasie musiał stać się miejscem wielofunkcyjnym, który będzie w stanie zaspokoić nasze rozległe potrzeby życiowe, społeczne i kulturalne. Nie jesteśmy stworzeni do życia w zamknięciu, więc to prowizoryczne rozwiązanie. Kwestia do rozstrzygnięcia? Jak marketing może pomóc w uśmierzeniu poczucia zamknięcia?

Fot. Think with Google

5.Poszukiwanie podobnych wartości

Jak pokazuje badanie wykonane przez Foresster, 68% Amerykanów przyznaje, że duży wpływ na ich decyzje zakupowe mają działania CSR-owe marek. To jasny sygnał dla marek, że ich decyzje/sposób komunikacji będzie jeszcze istotniejszy niż dotychczas.

Fot. Think with Google

A jak te insighty przełożyły się na wirtualny biznes?

Nowa dynamika e-commerce

E-commerce to jedna z branż, która podczas pandemii (i oczywiście teraz) rozwija się niezwykle dynamicznie. Nie sprzedajesz jeszcze w internecie? A warto! Z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020” wynika, że:

Tu wracamy do wcześniejszego stwierdzenia – sprawdź, gdzie są Twoi odbiorcy. Następnie dostosuj swoją strategię do aktualnej ścieżki zakupowej i nowych standardów obsługi klienta. Nie zapomnij, by cały proces zakupowy był przede wszystkim przyjazny użytkownikowi.

Postaw na komunikację w wymiarze omni

Wzrost procentowy osób kupujących online to po części znak czasów, po części konieczność. Nowy stosunek do komunikacji (sposób wyrażania się oraz miejsc komunikacji) to w dużej mierze wynik sytuacji, w której się znaleźliśmy. Z obserwacji marketerów, z różnych stron świata, wynika, że komunikaty tworzone przez markę powinny być nacechowane dużą dozą empatii i powinny być dostosowane do aktualnych potrzeb odbiorców (zrozumienie/rozwiązywanie problemów). Drugim aspektem, który stał się jeszcze bardziej istotny jest kanał komunikacji, a dokładniej wielokanałowość. Podejście omnichannel zakłada, że ścieżka zakupowa klienta jest obecnie złożona i że konsumenci chcą mieć możliwość kontaktu z marką w wielu miejscach styku. Strategia? Komunikacja wielokanałowa, która finalnie będzie tworzyła spójny system.

Część całości

To tylko najważniejsze aspekty, które wiążą się z rzeczywistością (post)pandemiczną. Od tych wniosków dopiero zaczyna się prawdziwa przygoda marketingowa. Daję Ci drogowskazy, reszta należy do Ciebie. Nie wiesz, jak zacząć? Napisz do nas i zacznij się dynamicznie rozwijać.

 

 

Zapytaj Autora

Mateusz Sobieraj

Mateusz Sobieraj

Chcesz porozmawiać o szczegółach?
Napisz do naszego eksperta!

Kinga Duda

Kinga Duda

Chcesz porozmawiać o szczegółach?
Napisz do naszego eksperta!

Podobne wpisy

Czas czytania: 8 min

adCookie + Leżę i Pracuję = marketing, który zmienia świat na lepsze

Marketing to pojęcie, zyskujące na znaczeniu dzięki działaniu. Razem z Leżę i Pracuję, fundacją i agencją marketingową, stawiamy na marketing, który popycha świat do przodu, wychodzi poza sztywne ramy i szuka rozwiązań. W myśl zasady […]

Czas czytania: 10 min

Jak mądrze inwestować ograniczony budżet marketingowy?

Uwaga spoiler: budżet marketingowy zawsze jest ograniczony! Masz do dyspozycji kilka milionów, a może kilka tysięcy? To tylko liczby. Najważniejszym punktem odniesienia są cele Twojej firmy. Potem wystarczy tylko mądrze inwestować. Jak to zrobić? Zanim […]

Grafika Google Ads
Czas czytania: 9 min

Deweloperze! Na te pułapki w kampaniach online musisz uważać – Google Ads i E-mail marketing

Czy miałeś kiedyś wrażenie, że inwestujesz w kampanię, a nie widzisz wyraźnych efektów? Wydawanie pieniędzy w błoto potrafi mocno zniechęcić do tego medium, ale nie musi tak być. Przyczyna często nie leży po stronie samego […]

fala-gora

Porozmawiajmy!

Chcesz szybko się z nami skontaktować? Zadzwoń! Jesteśmy dostępni w godz. 9:00 – 17:00 w dni robocze

+ 48 534 608 592

Wolisz do nas napisać? Skorzystaj z poniższego adresu:

biuro@adcookie.pl

Masz marketingowy problem lub wyzwanie? Formularz obok jest do Twojej dyspozycji

fala-dol