Zapraszamy na Warsztaty: "Skuteczne wyznaczanie i realizacja celów biznesowych w e-commerce".

Jak wypromować biznes OZE w sieci? 5 najlepszych sposobów na efektywny e-marketing

adcookie.pl

Tematyka odnawialnych źródeł energii wzbudza coraz większe zainteresowanie. Z OZE zaczynają korzystać nie tylko międzynarodowe koncerny, ale przede wszystkim użytkownicy indywidualni, którzy mają coraz większą świadomość ekologiczną. Branża staje się jednak coraz bardziej konkurencyjna, między innymi z uwagi na stale rosnącą liczbę działających w niej firm. Jak zatem zbudować przewagę za pomocą działań marketingowych prowadzonych w sieci? Oto nasze wskazówki wraz z przykładami realizacji.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak wygląda rynek OZE w Polsce,
  • z jakimi wyzwaniami mierzą się firmy promujące zieloną energię,
  • czy w sektorze OZE warto prowadzić działania marketingowe online,
  • jakie są najlepsze metody promocji biznesu z branży OZE,
  • przykłady realizacji działań digital marketingowych dla marek: Nowoczesnegrzanie.pl oraz Fotowoltaikaonline.pl.



Rysunek 1: źródło: nowoczesnegrzanie.pl

Rynek OZE – synergia ekologii i wielkiego biznesu

Choć cała branża OZE rośnie w siłę, w kraju nad Wisłą prawdziwą rewolucję przeżywa rynek fotowoltaiki. Charakterystyczne instalacje można zobaczyć już nie tylko na dużych farmach, ale też budynkach komercyjnych, mieszkalnych czy domach jednorodzinnych. Rozwój fotowoltaiki w Polsce potwierdzają także dane Urzędu Regulacji Energetyki. Podczas gdy w 2014 roku moc fotowoltaiczna w sieci wynosiła 20 MW, w kwietniu 2020 roku było to już 1,83 GW. Z danych Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE) wynika, że w pierwszym kwartale 2022 roku operatorzy systemów dystrybucyjnych OSD przyłączyli ponad 152 tys. Według szacunków obroty na tym rynku w ciągu kolejnych 10 lat wzrosną, branża może być warta nawet 80 mld zł.


Nie liczy się jedynie cena! Wyzwania dla firm z branży OZE

Dla przedsiębiorców działających w branży OZE jej intensywny rozwój jest równoznaczny ze sporym wzrostem konkurencji – idealnym tego przykładem jest branża fotowoltaiczna. Konsumenci mają większą świadomość ekologiczną, a co się z tym wiąże – wiedzę na temat poszczególnych rozwiązań. Ponadto montaż instalacji fotowoltaicznej – jeszcze stosunkowo niedawno uznawany za bardzo kosztowny – staje się coraz tańszy. Wydatki związane z instalacją paneli można przy tym obniżyć, korzystając z różnych form dofinansowania.



Co więcej, dla konsumentów cena nie zawsze jest wyznacznikiem atrakcyjności danej oferty. Coraz częściej znacznie istotniejsze są dla nich aspekty, takie jak: możliwe do uzyskania korzyści, jakość czy poziom obsługi. Stąd też przewagę konkurencyjną buduje się obecnie, bazując na Value Proposition. Propozycja wartości, jak brzmi tłumaczenie tego zwrotu, to zestaw korzyści zaspokajających różne potrzeby klientów. Konsument wybiera ofertę o największej w jego oczach wartości, która jest kombinacją określonych profitów, jakości i kosztów. Value Proposition może odnosić się do korzyści zarówno namacalnych, jak i nienamacalnych, dotyczących doświadczeń emocjonalnych. Możliwie krótko rzecz ujmując, propozycja wartości powinna być dla klientów odpowiedzią na pytanie, jakie problemy rozwiąże dana oferta, co wyróżnia ją na tle konkurencji oraz jakie są jej kluczowe cechy.


Działania onlinemarketingowe w branży OZE – czy to się opłaca?

Rodzi się pytanie: jak trafić do potencjalnego klienta z informacją o swojej ofercie i przedstawić mu własną propozycję wartości? Doskonałym, bo dającym wiele możliwości, narzędziem jest digital marketing, czyli rodzaj marketingu cyfrowego. Pod tym pojęciem kryją się wszystkie działania reklamowe podejmowane w internecie, których celem jest zwiększenie sprzedaży oraz popularności lub rozpoznawalności marki.


adcookie schemat działań marketingowych


Tylko czy rozwiązania proponowane w ramach działań digital marketingowych sprawdzą się w przypadku branży OZE? Odpowiedź na to pytanie mogą stanowić dane dotyczące zachowań Polaków w sieci. Jak wynika z raportu „Digital 2021” opracowanego przez We Are Social i Hootsuite, z internetu korzysta już blisko 32 mln Polaków – czyli około 85% populacji kraju. Co jeszcze ważniejsze, aż 88,9% użytkowników w wieku od 16 do 64 lat właśnie w sieci szuka produktów lub usług, które zamierzają kupić. Istotne zmiany widoczne są także w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Jak pokazał raport firmy doradczej Deloitte „Koniec ery dwóch światów. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków 2021”, już 80% z nas korzysta z urządzeń cyfrowych przed podjęciem decyzji o zakupie.


Wątpliwości nie powinien więc budzić fakt, że również w branży OZE warto prowadzić działania digitalmarketingowe. Wystarczy spojrzeć na cele, które takie działania pomagają zrealizować. Są to między innymi:



Dla dużych i małych firm – dlaczego warto postawić na działania digitalmarketingowe?


Co istotne, wymienione cele można osiągnąć na różne sposoby – digital marketing daje szerokie możliwości, dzięki czemu prowadzone w jego ramach działania są dostępne finansowo nie tylko dla dużych przedsiębiorstw, ale i mniejszych firm. Poszczególne metody mogą przynosić rezultaty w różnym czasie – najszybsze daje z reguły performance marketing, choć dla uzyskania najlepszych efektów warto też zainwestować w działania długofalowe, takie jak SEO czy content marketing. Należy jednak zadbać nie tylko o to, by ściągnąć użytkownika na stronę, ale także o jego wrażenia i doświadczenia podczas korzystania z witryny. W tym kontekście szczególnie istotne są przede wszystkim design serwisu oraz wszelkie aspekty związane z warstwą UX – strona powinna być zaprojektowana w taki sposób, by poruszanie się po niej było intuicyjne i przyjemne.


Promocja biznesu OZE w sieci – 5 najlepszych taktyk


Wielu przedsiębiorców chce widzieć efekty podejmowanych działań promocyjnych możliwie najszybciej – i trudno się temu dziwić. W takiej sytuacji polecane rozwiązania to przede wszystkim:

performance marketing – marketing efektywnościowy, czyli model reklamy internetowej nastawiony na uzyskanie pożądanego efektu w postaci konkretnych aktywności odbiorców;

influencer marketing – jedna z form marketingu w mediach społecznościowych, polegająca na wykorzystaniu rekomendacji wpływowych osób do rozpowszechniania przekazu wśród jak najszerszego grona odbiorców;

oraz część działań z zakresu lead generation, procesu pozyskiwania tzw. Leadów, czyli danych kontaktowych potencjalnych klientów (np. adresów e-mail lub numerów telefonów).


Performance marketing


Performance marketing, czyli marketing efektywnościowy, obejmuje działania zachęcające odbiorcę do wykonania pożądanej czynności: kliknięcia bannera, odwiedzenia strony i dokonania zakupu. Co ważne, reklamodawca płaci w tym przypadku za efekt, czyli wtedy, gdy użytkownik podejmie określoną akcję.


Celem kampanii efektywnościowej mogą być:

  • dokonanie zakupu,
  • pozyskanie danych kontaktowych,
  • zamówienie newslettera,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego,
  • polubienie lub subskrypcja profilów marki w social mediach,
  • przejście na landing page.

Powyższe cele można osiągnąć, korzystając z różnych kanałów i formatów reklamowych. Spośród kanałów, które sprawdzą się w promowaniu biznesu z branży OZE, warto wziąć pod uwagę między innymi:



Jedną z największych zalet performance marketingu jest mierzalność – stopień osiągnięcia celu można zmierzyć za pomocą narzędzi analitycznych, a efekty są przedstawione w formie określonych wskaźników. Plusem tego rozwiązania jest również możliwość dywersyfikacji działań – czyli wykorzystania różnych kanałów do pozyskania klientów. Performance marketing jest przy tym elastyczny – założenia kampanii można na bieżąco modyfikować, przeznaczając większy budżet na kanał, który przynosi największe zyski. Tego typu działania pozwalają też na efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego – jest to możliwe dzięki odpowiedniemu określeniu grupy docelowej oraz dopasowaniu do niej optymalnych kanałów komunikacji. I co dla wielu szczególnie istotne – performance marketing często daje szybkie rezultaty – nawet po kilku dniach od rozpoczęcia działań.


Influencer marketing


Chcąc dać się poznać szerokiej grupie odbiorców, wypromować wśród niej swoją markę i wyróżnić się na tle innych firm z branży OZE, można także zdecydować się na influencer marketing. Mianem influencera można określić osobę wpływową, która swoją opinią może wpłynąć na decyzje czy poglądy innych osób. Jako że obecnie influencerzy z reguły prowadzą swoją działalność w sieci, najczęściej oferują:



Influencer marketing umożliwia dotarcie do szerokiego grona nowych odbiorców, pomaga w zbudowaniu silniejszej pozycji marki i pozwala na pozyskanie pozytywnej opinii rozpoznawalnej, a przy tym wpływowej osoby. Trzeba mieć jednak na uwadze, że nierzadko okazuje się dość kosztowny, a znalezienie odpowiedniej osoby do reklamowania produktu lub usługi może zająć sporo czasu.


Lead generation


By dotrzeć z ofertą bezpośrednio do odbiorców, dobrym rozwiązaniem, a przy tym dającym możliwość uzyskania szybkich rezultatów, może być lead generation. Co kryje się pod tym określeniem? Jest to proces pozyskiwania danych kontaktowych do potencjalnych klientów – przede wszystkim numerów telefonów i adresów mailowych. Leady można generować na różne sposoby. W tym celu wykorzystuje się między innymi Google Ads, reklamy w serwisach społecznościowych czy e-mail marketing, ale też SEO i content marketing.

Zarówno SEO, jak i content marketing to jednak działania długoterminowe – przynoszą efekty w nieco dłuższym czasie niż wcześniej wymienione sposoby, ale często utrzymują się one przez pewien okres nawet po zakończeniu kampanii. Jakie są zalety obu rozwiązań? O tym poniżej.


SEO


SEO (Search Engine Optimization), nazywane również optymalizacją lub pozycjonowaniem, to proces polegający na pozyskiwaniu ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Na SEO składa się szereg działań, których celem jest wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe oraz zwiększenie widoczności strony internetowej. To z kolei pomaga generować konwersje w postaci zakupu produktu lub usługi. Pozycjonowanie nie jest procesem prostym – szczególnie w branżach konkurencyjnych, do których można zaliczyć OZE – ale pozwala na stałe pozyskiwanie nowych użytkowników, nawet bez podwyższania budżetu na działania. W ramach pozycjonowania wykonuje się czynności z zakresu optymalizacji technicznej serwisu, optymalizacji contentowej oraz działań linkbuildingowych.



Należy tylko mieć na uwadze, że do prowadzenia działań obejmujących pozycjonowanie niezbędne są wiedza i określone umiejętności. Dlatego też warto w tym zakresie podjąć współpracę z profesjonalną agencją. Ponadto na efekty działań SEO zazwyczaj trzeba poczekać – zdarza się, że pierwsze rezultaty są widoczne dopiero po kilku tygodniach czy nawet miesiącach. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość – jak wskazują badania, nawet 93% doświadczeń użytkowników sieci rozpoczyna się właśnie w wyszukiwarce. Chcąc dotrzeć do potencjalnych klientów na tym etapie, należy więc zadbać o odpowiednią widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.


Content marketing


Ważnym elementem każdej strategii SEO jest content marketing, czyli marketing treści. Polega on na dostarczaniu użytkownikom wartościowych, a przy tym odpowiednio zoptymalizowanych treści – artykułów, grafik czy materiałów wideo. W ramach działań contentmarketingowych można przykładowo prowadzić w serwisie sekcję blogową, w której publikowane będą artykuły poradnikowe i eksperckie. Mimo że konsumenci mają coraz większą wiedzę, wśród wielu z nich branża OZE wciąż budzi więcej pytań niż odpowiedzi. A to daje duże pole do popisu.

Wysokiej jakości, merytoryczne treści będą więc doskonale pełnić funkcję edukacyjną, jednocześnie pozwalając na podjęcie decyzji zakupowej, zaprezentowanie oferty w różny sposób oraz, co istotne, zbudowanie wizerunku eksperta w branży. Co więcej, dzięki właściwej optymalizacji mogą wspierać pozycjonowanie całego serwisu, zwiększając jego widoczność i przyciągając nowych użytkowników. Mając jednak na uwadze, że content marketing jest elementem procesu pozycjonowania, jego efekty też mogą być widoczne dopiero po czasie. Ponadto tworzenie treści jest czasochłonne i wymaga regularności oraz kreatywności, dlatego w tym zakresie także warto postawić na współpracę ze specjalistami.


W adcookie wiemy, jak to robić – zobacz dwa przykłady wdrożeń

Współpraca z NowoczesneGrzanie.pl – FACEBOOK


Przygotowywane artykuły, grafiki czy materiały wideo można promować między innymi poprzez kanały social media. Dlaczego warto to robić? Serwisy społecznościowe mają 5 miliardów aktywnych użytkowników, zapewniając tym samym dostęp do ogromnej liczby potencjalnych odbiorców. Jednak skuteczność prowadzonych w social mediach działań jest w znacznym stopniu uzależniona od odpowiednio przygotowanej strategii – takiej, jaką w adcookie stworzyliśmy dla portalu NowoczesneGrzanie.pl.

Serwis jest owocem blisko 30 lat doświadczenia dwóch największych sieci hurtowni na rynku produktów instalacyjnych – BIMS PLUS oraz HYDROSOLAR. Nowoczesne Grzanie działa odpowiedzialnie i świadomie – misją marki jest wywarcie wpływu na współczesny świat w celu spowolnienia zmian klimatycznych poprzez zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Należy przy tym wspomnieć, że OZE to wsparcie nie tylko dla matki natury, ale i samych użytkowników, którzy mogą liczyć na realne oszczędności.

W naszej gestii było stworzenie profilu na Facebooku, na którym będą publikowane angażujące do dyskusji treści o charakterze edukacyjnym i poradnikowym. Dodatkowo za pośrednictwem profilu – choć w mniejszym stopniu – prowadzona jest komunikacja produktowa i wizerunkowa. Przy doborze contentu dbamy o to, by docierał on do jak największej grupy odbiorców – także poprzez reklamę płatną. Działania na profilu rozpoczęliśmy od przypisania konkretnym miesiącom wiodącej tematyki. W każdym miesiącu koncentrowaliśmy się na nieco innym obszarze – dzięki temu możliwe było szerokie przedstawienie cech i zastosowań danego rozwiązania, udzielenie odpowiedzi na pytania użytkowników czy przedstawienie wybranych realizacji. Pod koniec miesiąca odbywało się głosowanie, który obszar ma być omawiany przez kolejnych kilka tygodni.

Celem prowadzenia profilu Nowoczesne Grzanie jest zainteresowanie i przybliżenie tematyki OZE, zapoznanie odbiorców z dostępnymi rozwiązaniami oraz edukowanie na temat każdego z nich. Często pojawiającym się, a zarazem jednym z ważniejszych tematów jest zachęcanie odbiorców do wymiany starego pieca na pompę ciepła oraz skorzystania przy tym z dostępnego dofinansowania. Nowoczesne Grzanie nie tylko wspiera użytkowników w zakupie i montażu, ale też zapewnia doradztwo w zakresie zdobycia dodatkowych środków.

Planując komunikację na profilu, ogromną wagę przykładaliśmy do jego obserwacji, a dzięki temu wiedzieliśmy, jak najlepiej dotrzeć do użytkowników i skutecznie badać ich potrzeby. Obecnie tematyka odnawialnych źródeł energii staje się coraz popularniejsza i wzbudza coraz większe zainteresowania, dlatego istnieje szansa, że nasz partner będzie miał istotny udział we wcześniej wspomnianej zmianie.


Współpraca z Fotowoltaikaonline.pl – KAMPANIA REKLAMOWA

Fotowoltaikaonline.pl to przede wszystkim jeden z największych serwisów, który zapewnia szeroki zakres informacji dotyczących instalacji paneli fotowoltaicznych. Przede wszystkim jednak jest to serwis, który ułatwia nawiązanie współpracy osobom zainteresowanym takim rozwiązaniem z instalatorami.


Serwis zapewnia użytkownikom następujące korzyści:

  • stanowi bazę wiedzy
  • udostępnia recenzje produktów i procentów
  • daje możliwość uzyskania bezpłatnie 2-3 wycen od instalatorów
  • użytkownik ma też możliwość obliczenia opłacalności tj. tego, ile fotowoltaika pozwoli mu zyskać/zaoszczędzić.

W ramach współpracy z klientem prowadzimy dla niego kampanie performancowe (od sierpnia 2020 roku). Prowadzimy je tylko na terenie Polski, zaś jej celem jest pozyskanie leadów – rozumianych jako klienci indywidualni, których zapytania serwis kieruje następnie do instalatorów, z którymi współpracuje. Tym samym kampania ma przede wszystkim performancowy, leadowy charakter. W dużo mniejszym stopniu skupia się na kierowaniu jakościowego ruchu na stronę.



W naszych działaniach wykorzystujemy kampanię Google Ads, z naciskiem na odpowiednio optymalizowaną kampanię search, kierującą użytkowników właśnie do formularza, który pozwala na uzyskanie wyceny instalacji, lub kalkulatora obliczającego estymowaną opłacalność inwestycji i jej zwrot. Działania te okresowo wspieramy formatami emitowanymi w ramach Facebook Ads.

Kampanie search prowadzimy z wykorzystaniem DSA oraz PL Smart. Celem kampanii jest obniżenie kosztu pozyskania leada o 61%. Co jest największym wyzwaniem w naszej pracy? To przede wszystkim konieczność bacznej obserwacji zmieniających się stawek, potencjałów i kosztów pozyskania. Cechują się one bardzo dużą dynamiką i wahnięciami. Z czego to wynika? Wpływ na to mają docierające do użytkowników zmiany prawa, które okresowo potrafiły bardzo mocno sprzyjać podejmowaniu decyzji o instalacji fotowoltaiki, ale też sama sezonowość występująca w branży.

A jaki wyniki dotąd osiągnęliśmy? W lutym 2022 roku obniżyliśmy koszt pojedynczego leada o 76%. O tym, jak to zrobiliśmy możesz przeczytać w naszym case study Jak 3-krotnie zredukować koszt pozyskania leada w zaledwie 5 miesięcy w wysoce konkurencyjnej branży – fotowoltaika.



Zbudowanie przewagi konkurencyjnej w branży OZE nie jest łatwe, ale to nie oznacza, że jest niemożliwe. Sprawne prowadzenie działań e-marketingowych, dostosowane do potrzeb i wymagań konkretnej firmy, może przynieść oczekiwane rezultaty. W zależności od zakresu promocji korzyści będą zauważalne zarówno w krótkim, jak i długim terminie. Performance marketing, influencer marketing, lead generation, SEO czy content marketing pozwolą marce zaistnieć w sieci, a tym samym – dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów.

Chcesz otrzymać plan marketingowy na nowy rok, dzięki któremu łatwo i szybko zaplanujesz swoje działania? Umów darmową konsultację 👉👉👉


Autor: Katarzyna Sowicka