SEO

Jak poprawić CTR i zwiększyć atrakcyjność wyniku Google

Czas czytania: 11 min

Poniższy artykuł to zestaw podpowiedzi i wskazówek związanych z kluczowym dla monetyzacji ruchu organicznego zagadnieniem – optymalizacji Click-through rate. 2020 rok w SEO to poważne wyzwania – cztery wyniki płatne nad organicznymi oraz wciąż rosnąca liczba 0 click searches (wyszukań bez kliknięć i przejść na stronę zewnętrzną) – wszystko to powoduje, iż omawiana metryka odpowiadać będzie za skuteczność lub jej brak w przypadku prowadzenia kampanii marketingowej  Istnieją również podejrzenia, iż CTR stał się jednym z ponad 200 czynników rankingowych w wyszukiwarce Google. Jak więc zwiększyć swoje szanse – odpowiedź w poniższym, gościnnym, wpisie Sławomira Czajkowskiego.

Paweł Kozłowski

Head of SEO AdCookie

Celem algorytmu Google jest zapewnienie satysfakcji użytkownikom, którzy szukają rozrywki, usług, produktów, odpowiedzi na nurtujące pytania, czy też rozwiązania swojego problemu.

Algorytm Google, nawet po ostatnich aktualizacjach (January 2020 oraz BERT), nie jest w stanie procesować naszego języka na tyle skutecznie, aby za każdym razem zapewnić użytkownikom najlepsze możliwe odpowiedzi.

Nie zawsze znajdujemy odpowiedź za pierwszym razem. Często zdarza się, że na pierwszej stronie SERPów, trafia się sporo nieadekwatnych wyników.

Każdy język posiada pewne unikalne cechy, mnóstwo synonimów, sporo dwuznacznych sformułowań, osobliwych szczegółów, które czynią go wyjątkowym. Polski jest pod tym kątem nasycony szczególnie mocno, co tylko potęguje trudność kompletowania wyników organicznych.

Trudność jest podwójna, bo wymaga odgadnięcia nie tylko intencji użytkownika wyszukującego niejednoznaczną frazę, ale również ewaluacji tematyki treści stron internetowych, na podstawie czego powinniśmy zwrotnie uzyskać wynik wyszukiwania, mający spełnić nasze oczekiwania.

Mierzenie zachowań użytkowników

Jednym ze sposobów radzenia sobie z trudnymi językami jest badanie zachowania użytkowników. Google posiada niemal nieograniczone możliwości w materii mierzenia wszelkich aspektów w obrębie naszych zachowań.

Jedną z podstawowych metryk służącą do oszacowania satysfakcji użytkownika jest CTR (Click-through rate) – współczynnik kliknięć. Jest to stosunek ilości wyświetleń do ilości kliknięć. Dla przykładu, jeżeli na 100 wyświetleń w wynikach wyszukiwania Google nasz URL uzyskał 10 kliknięć – współczynnik CTR wynosi 10%.

Podwójna rola CTR

Relatywnie wysoki CTR jest sygnałem dla algorytmu Google, że nasz URL jest atrakcyjny i powinien być wyżej w wynikach wyszukiwania. Poprawienie współczynnika CTR oznacza również większy ruch organiczny nawet przy założeniu, że pozycja strony nie uległa zmianie.

Średni CTR dla pozycji w SERP

Uśredniając, pierwsza pozycja w Google charakteryzuje się współczynnikiem CTR na poziomie 30%, podczas gdy trzecie miejsce to zaledwie 10%, a poniżej szóstego miejsca, generowany ruch organiczny jest wielokrotnie niższy.

Poniższy wykres przygotowany przez Advanced Web Ranking prezentuje te dane w przejrzysty sposób.

W niektórych przypadkach, stosując odpowiednią strategię, mamy ogromny wpływ na manipulację w obszarze CTR. Permanentny monitoring i optymalizację współczynnika powinniśmy rozpatrywać, jako rekurencyjny element strategii pozycjonowania stron. Jedną z najefektywniejszych metod na zwiększenie CTR jest przyciągnięcie uwagi użytkownika w taki sposób, aby pokazać, że nasz wynik spełni jego oczekiwania.

Jak poprawić CTR

Jest wiele metod, ale chciałbym wyróżnić cztery, na które mamy wpływ tworząc strategię SEO, optymalizując strony internetowe czy realizując zadania z zakresu content marketingu.

Krok 1 – Struktura serwisu

Planując lub optymalizując strukturę strony internetowej, starajmy się skupić nie tylko na osiągnięciu jak najlepszej pozycji, ale na możliwie największej ekspozycji w wynikach wyszukiwania.

Często błędnie zakładamy, że maksimum, jakie można osiągnąć to top1. Zwróćmy uwagę na strukturę serwisu Grammarly oraz kapitalnie wykonaną pracę, która doprowadziła do monopolizacji całego SERPa dla wartościowego słowa kluczowego.

Stosując odpowiednią strukturę, Grammarly uzyskało featured snippet, pozycję top1, box „people also ask”, video, itd. Gdyby przyjąć założenie, że w top10 można mieć tylko jeden wynik – Grammarly uzyskałoby jedynie featured snippet, szczególnie, że ostatnio Google usuwa z wyników organicznych URL, który osiągnął pozycję zero.

Krok 2 – Wyróżnienie się w tłumie

Implementacja odpowiednich typów danych strukturalnych może sprawić, że dany URL wyróżni się na tle pozostałych wyników organicznych. Jednym z przykładów mogą być gwiazdki, które odpowiadają ocenom użytkowników.

Dane strukturalne można zastosować również w obszarze FAQ i wielu innych. Aby zweryfikować, jakich danych strukturalnych używają konkurenci możesz skorzystać z darmowego narzędzia Google – https://search.google.com/structured-data/testing-tool lub z Surfera.

Krok 3 – Wykorzystanie Google Ads

Ta technika pozwala szybko i skutecznie oszacować oczekiwania użytkowników w obszarze danego słowa kluczowego. Ostatnio rozmawiałem na temat tej strategii z jednym z potencjalnych klientów, który zapytał: „Czy wy naprawdę stosujecie tą metodę? To wydaje się czasochłonne…”.

Odpowiedziałem, że nie wyobrażam sobie zostawić miejsce na zgadywanie, szczególnie w obszarze najbardziej wartościowych słów kluczowych. Pozwólcie, że opowiem krótką historię.

Kilka lat temu, będąc jeszcze CEO w Agencji KS.pl, często testowałem różne warianty meta tagów, jako element optymalizacji strony. Niby nic nadzwyczajnego, ale zauważyłem, że niektóre korekty, pomimo, że nie powodują natychmiastowych zmian pozycji, sprawiały, że ruch organiczny się zwiększał, inne powodowały spadek, a jeszcze inne nie miały zauważalnego przełożenia na CTR.

Zazwyczaj, znalezienie najfajniejszego rozwiązania zajmowało kilka tygodni, a w niektórych przypadkach nawet kilka miesięcy. Najciekawsze było to, że po jakimś czasie, nawet najlepiej zoptymalizowane meta dane powoli traciły CTR pomimo stabilnej pozycji.

Okazywało się, że było to skorelowane z faktem, że konkurenci również zaczynali stosować podobne propozycje wartości, w związku z czym mój wynik nie był już wyjątkowy.

W tym momencie zabawa zaczynała się od nowa. Żmudny proces znalezienia optymalnych propozycji wartości, które zachęcają do kliknięcia, należało powtórzyć. W pewnym momencie uświadomiłem sobie, że wykorzystanie kampanii Google Ads nie tylko przyspieszy proces, ale pozwoli jednocześnie testować więcej rozwiązań.

Implementacja rozwiązania

  1. Stwórz konto Google Ads lub użyj istniejącego.
  2. Po skonfigurowaniu odpowiedniego języka, lokalizacji, itd. przygotuj listę słów kluczowych do przetestowania, użyj dopasowania [ścisłego].
  3. Przygotuj listę propozycji wartości, im więcej tym lepiej.
  4. Wprowadź treści reklam, które powinny wyświetlać się naprzemiennie.
  5. W treściach użyj różnych propozycji wartości z przygotowanej listy.
  6. Przeanalizuj wyniki.
  7. Wybierz najlepszą propozycję i umieść ją w meta title i meta description.

Jeżeli nie masz budżetu na Google Ads warto zweryfikować jakie wartości są podkreślane przez konkurentów w celu przykucia uwagi klientów.

Krok 4 – Implementacja liczb

Użytkownicy łatwiej przyswajają krótkie treści zawierające liczby. Zwróć uwagę czy w top10 występują wyniki zawierające liczby. Jeżeli tak, wykorzystaj to do przekazania lepszej propozycji wartości.

Jeżeli obecny wynik zawiera „7 najlepszych narzędzi dla SEO” – napisz artykuł na temat „15 najlepszych narzędzi dla ekspertów SEO”. Podpowiadasz użytkownikowi, że Twoje 15 narzędzi to większa wartość, niż zaledwie 7 u konkurencji. Zamiast 5 restauracji, opisz 7 lub więcej, itd.

Technika jest o tyle dobra, że jest prosta i szybka w zastosowaniu, a zarazem bardzo skuteczna.

Wszystkie z 4. podanych wyżej kroków mają kapitalny wpływ na CTR, mam nadzieję, że przynajmniej część wskazówek okaże się pomocna w osiąganiu jeszcze lepszych wyników SEO.

 

Autorem artykułu jest Sławek Czajkowski.

Ponad 13 lat doświadczenia w zarządzaniu projektami oraz kreowaniu strategii marketingowych. CEO w Surferze – docenianym na całym świecie narzędziu do optymalizacji oraz w ks.pl.

Dzieli się wiedzą na szkoleniach, konferencjach oraz branżowych blogach. Współtworzył strategie marketingowe dla ponad 500 firm. Autor książki “SEO Playbook – czyli kompleksowy przewodnik po pozycjonowaniu stron”. Przekazując wiedzę spełnia jedno ze swoich zawodowych marzeń.

Zapytaj Autora

Sławek Czajkowski

Sławek Czajkowski

Chcesz porozmawiać o szczegółach?
Napisz do naszego eksperta!

Podobne wpisy

Czas czytania: 14 min

O co zadbać, by strona nie kosztowała więcej, niż powinna?

Twój biznes rozwija się zgodnie z oczekiwaniami i podejmujesz decyzję, że już czas na stałe zaistnieć w sieci – pora na nową stronę internetową. Tym razem zwykła “wizytówka” z ładnym zdjęciem i formularzem kontaktowym nie […]

Czas czytania: 20 min

Festiwal SEO 2019 w Katowicach – relacja i opinie uczestników

Liczby, daty, wspominki… Każdy, kto pracuje w branży pozycjonowania, wie jedno – maj to czas największej imprezy w Polsce skupiającej specjalistów z tej dziedziny – Festiwalu SEO, który już od lat organizuje dr Artur Strzelecki. […]

Czas czytania: 10 min

Relacja z konferencji Brighton SEO 2019.

Czym jest Brighton SEO? Brighton SEO to cykliczna impreza organizowana w jednym z nadmorskich kurortów południowej Anglii – Brighton. Sama miejscowość warta jest krótkiego opisania, ponieważ w związku z bliskością Londynu stanowi popularne miejsce wyjazdów […]

fala-gora

Porozmawiajmy!

Napisz w kilku słowach, czego potrzebujesz i w czym możemy Ci pomóc. Jeśli chcesz podaj numer telefonu. Lubimy rozmawiać :)

+ 48 534 608 592

fala-dol