- Case studies
30 000 sesji w 7 miesięcy w branży ubezpieczeniowej
Współpracę z internetową porównywarką ubezpieczeń rozpoczęliśmy w październiku 2018 roku, czyli niespełna dwa miesiące po ostatniej aktualizacji algorytmu potocznie zwaną aktualizacją Google Medic, która drastycznie wpłynęła na ranking wielu witryn zaliczanych do YMYL. Finanse (kredyty, podatki i ubezpieczenia) uważane są za jedną z najtrudniejszych i najbardziej konkurencyjnych branż. Co więcej, Google zwraca szczególną uwagę na strony YMYL (your money your life), czyli takie, które mają potencjalny wpływ na finanse i życie użytkowników.
Rozpoczęcie współpracy i strategia
Oprócz wspomnianych wyżej trudności (serwis YMYL) musieliśmy zmierzyć się z faktem, że zaraz po rozpoczęciu współpracy strona została całkowicie przebudowana, a właściwie zbudowana na nowo. Sama domena nie miała praktycznie żadnej historii, prowadziło do niej kilkanaście odnośników zewnętrznych, a brand nie był znany. Prawdę mówiąc, stanęliśmy przed zadaniem zwiększenia widoczności i ruchu dla praktycznie nowego i nieznanego serwisu od zera.
Stan serwisu w dniu rozpoczęcia współpracy – 1.10.2018
Profil linków:
Liczba stron odsyłających: 14
Liczba odsyłających domen: 11
Widoczność:
TOP3: 0 fraz
TOP10: 0 fraz
TOP50: 78 fraz
Bariery
Po analizie rynku ubezpieczeń w Polsce, wskazaliśmy dwa rodzaje barier – wynikające z działań konkurencji oraz kupna ubezpieczeń przez Internet.
Bariery/ryzyka wynikające z działań konkurencji:
Rozpoznawalność czołowych brandów
Ugruntowana pozycja konkurentów na rynku
Naturalne linkowanie do serwisów konkurencji
Duży rozmiar i jakość konkurencyjnych serwisów
Staż w wynikach organicznych
Duży budżet i wsparcie wielkich portali
Bariery/obiekcje kupna ubezpieczeń przez internet:
Pozyskiwanie danych do niecnych celów
Niewystarczające zabezpieczenia danych i transakcji
Potencjalne błędy w polisie
Brak potwierdzenia dokumentów
Polisa wirtualna
Cele
Cele główne:
Wzrost widoczności w wynikach organicznych
Wzrost ilości sesji
Budowa świadomości marki wśród przedstawicieli grupy docelowej w podziale na segmenty
Cele pośrednie:
Zwiększenie zasięgu, renomy i zaufania wobec marki
Pomoc i edukowanie potencjalnych klientów
Zagospodarowanie zapytań głównych/konkurencyjnych i około produktowych
Wyzwanie
Określając bariery mieliśmy świadomość, że zadanie, którego się podjęliśmy, to nie lada wyzwanie. Sam proces budowania zaufania będzie o wiele trudniejszy niż wzrost widoczności oraz zwiększenie ruchu na stronie. Wiedzieliśmy, że pierwszy rok współpracy będzie skupiał się przede wszystkim na działaniach mających na celu wzrost widoczności, zwiększenie ruchu na stronie, a co za tym idzie, w dalszej perspektywie stworzenie brandu, który będzie traktowany jako ekspert w swojej dziedzinie.
Rozwiązanie
- Opracowanie, wdrożenie i walidacja strategii SEO w horyzoncie 12 m-cy
- Budowa kalendarza publikacji dopasowanego do każdego z etapów na ścieżce konwersji
Działania wewnątrz serwisu:
- Wsparcie SEO podczas budowy i rozbudowy nowego serwisu
- Ciągła optymalizacja serwisu pod najważniejsze wytyczne Google
- Rozbudowa architektury strony w odniesieniu do oferowanych produktów
- Publikowanie artykułów poradnikowych na każdym etapie lejka zakupowego (około 30/mies.)
- Tworzenie oraz rozbudowa opisów produktów
Działania zewnętrzne:
- Publikacje content marketingowe na tematycznych portalach
- Promocja na forach dyskusyjnych
Rozwiązanie
Nasza praca rozpoczęła się jeszcze przed publikacją nowej strony. Punktem wyjścia było stworzenie wskazówek optymalizacyjnych dla odświeżonej wersji serwisu. Do dyspozycji mieliśmy kilka zrzutów makiet, co oczywiście było zbyt małym wycinkiem, żebyśmy mogli stworzyć kompleksowy audyt SEO. Nie chcieliśmy jednak, aby w dniu publikacji strona nie była w ogóle zoptymalizowana. Zależało nam, aby zaraz po opublikowaniu serwis mógł zacząć „pracować” i budować widoczność w wynikach organicznych. Na podstawie keyword research oraz oferty w kalkulatorze ubezpieczeń wybraliśmy najważniejsze produkty, dla których docelowo zaleciliśmy utworzenie osobnych landing pages. Oprócz tego zwróciliśmy uwagę na poprawne wdrożone linkowania wewnętrznego, rich snippets oraz optymalizację menu głównego.
Oprócz poprawek technicznych, drugim bardzo istotnym problemem były krótkie treści zarówno na stronie głównej, jak i na stronach produktowych. Naszą rekomendacją było utworzenie zoptymalizowanych i mówiących językiem korzyści treści, które zostały napisane przez naszych redaktorów.
Kolejnym krokiem była poprawa widoku artykułu – zmiana miejsca wyświetlania się nagłówka H1, przeniesienie miejsca autora czy też dodanie przycisków CTA w określone miejsca.
Na koniec przygotowaliśmy mapę przekierowań adresów ze starej wersji strony na nową, zoptymalizowaliśmy tytuły stron oraz opisy description.
Mogłoby się wydawać, że wszystko jest gotowe – zalecenia zostały wysłane i miały zostać wprowadzone przez developerów. Na nowej stronie czekała już pula kilkunastu artykułów, które miały zostać opublikowane w momencie wdrożenia nowej strony.
Dzień publikacji serwisu
Otrzymaliśmy informację – serwis został wdrożony. Niestety, wszystkie dostępy dla robotów do strony zostały zablokowane – zarówno w robots.txt, jak i w meta tagach robots <meta name=”robots” content=”noindex,follow”>.
Dodatkowo w linkowaniu wewnętrznym dodane zostały odnośniki do wersji testowej strony, nie wszystkie strony zostały przeniesione. Na dodatek pojawił się poważny problem z przekierowaniami w serwisie.
Mimo naszych wcześniejszych rekomendacji zalecenia odnośnie utworzenia nowych stron produktowych nie zostały wdrożone i na tym etapie mieliśmy stronę główną oraz dwa landing pages plus strony informacyjne, które z punktu widzenia SEO nie były dla nas istotne.
Łatwo można dojść do wniosku, że gdyby serwis został zoptymalizowany i rozbudowany według naszych zaleceń przed wdrożeniem osiągnęlibyśmy sukces dużo wcześniej.
I daszle działania
Następnym krokiem było utworzenie zaleceń optymalizacyjnych dla nowej strony. Tym razem mieliśmy dostęp do całej witryny, a nie jedynie do makiet. Pozwoliło nam to zlokalizować wszystkie problemy, które występowały na stronie m.in. błędnie wdrożone nagłówki, błędy w linkowaniu wewnętrznym, różnice między wersją desktopową a mobilną itd.
W międzyczasie w sekcji poradnikowej dodawane były kolejne artykuły zgodnie z utworzonym kalendarzem publikacji, który był dopasowany do każdego etapu lejka zakupowego oraz sezonu. Każdy artykuł był wartościową i merytoryczną treścią zoptymalizowaną pod wytyczne SEO. W naszej codziennej pracy korzystamy z autorskich narzędzi, dzięki któremu możemy tworzyć dobrze zoptymalizowane i często wyszukiwane treści. Pozwala nam to trafnie celować w zapytania użytkowników o dużym zasięgu na każdym etapie lejka.
Chcąc zwiększyć zakres wyników wróciliśmy do rekomendacji utworzenia, rozbudowy i optymalizacji kolejnych stron produktowych – w pierwszym etapie było ich 12, docelowo powstało ich 25.
Ostatnim etapem optymalizacji było wdrożenie rozwiązań, które pozwoliły w pierwszym widoku strony (bez konieczności scrollowania) umieścić najważniejsze informację dla użytkownika. Tym działaniem postawiliśmy „kropkę nad i” i dziś dzięki temu możemy dumnie pokazać Wam efekt naszych działań.
Rezultaty - cele główne
Wzrost liczby sesji
Dzięki naszej strategii, ruch organiczny w 7 miesiącu współpracy (maj 2019) osiągnął ponad 30 500 sesji.
Stanowiąc ponad połowę ilości sesji w obrębie całej domeny:
Wzrost widoczności
416 fraz w TOP3
2 448 fraz w TOP10
12 671 fraz w TOP50
Efekt naszych działań sprawdziliśmy również w narzędziu SemStorm:
1 225 fraz w TOP10
9 546 fraz w TOP50
Ruch: 8 986
Cele pośrednie
W przeciągu 7 miesięcy dzięki naszej strategii synergii działań Content Marketing i SEO (nowym serwisem bez historii) prześcignęliśmy dwa wieloletnie serwisy w branży w TOP3, TOP10 oraz TOP50 według Senuto.
Na wykresie poniżej widać jak od stycznia 2019 roku widoczność naszego serwisu sukcesywnie rośnie, a co za tym idzie zostawiamy daleko w tyle kolejne strony konkurencji.
Podsumowanie
Mimo początkowych trudności w ciągu 7 miesięcy wspólnej pracy nad całkowicie nowym serwisem, pozyskaliśmy dla naszego klienta z branży finansowej ponad 30 500 sesji z ruchu organicznego oraz prześcignęliśmy dwa wieloletnie serwisy w branży.
Miesięcy pracy.
Sesji organicznych.
Głównych konkurentów pozostawionych w tyle.
Autor: Katarzyna Sowicka
godzinną konsultację
Pozostałe case studies:
- kampanie reklamowe, Sport
- kampanie reklamowe, Wnętrza
- E-commerce, kampanie reklamowe
Chcesz zobaczyć więcej
case'ów, które zmieniły biznes?
Pozostałe case studies:
Scrolluj w bok
- kampanie reklamowe, Sport
Jak zwiększyliśmy sprzedaż karnetów o 25%? – Case Study Well Fitness
- kampanie reklamowe, Wnętrza
Jak angażować, by inspirować użytkowników w branży wnętrzarskiej – case study marki Domar
- E-commerce, kampanie reklamowe
Projektowanie strategii marketingowej w praktyce – Case study Egurrola Dance Studio
- E-commerce, social media
Jak w 3 miesiące zwiększyć zaangażowanie użytkowników i uzyskać 2-milionowe zasięgi w Social Mediach?
- Beauty, E-commerce
Jak osiągnąć wzrost zamówień o 42% z płatnych kanałów sprzedaży? Case study GLOV
- E-commerce, kampanie reklamowe
Jak osiągnęliśmy rekordowo niski koszt konwersji? Case study firmy kurierskiej
- E-commerce, Nieruchomości