- Blog
Wideo w social media - techniczne aspekty tworzenia wysokojakościowych filmików do mediów społecznościowych
- Blog
Wideo w social media – techniczne aspekty tworzenia wysokojakościowych filmików do mediów społecznościowych
Czy zdarzyło Ci się obejrzeć swoje wideo w social media i poczuć, jakby czas cofnął się do epoki pierwszych telefonów z aparatem? Drżące kadry, ziarnisty obraz, migoczące światła, niechciane dźwięki – te wszystkie niedoskonałości potrafią odebrać magię nagraniom. Dowiedz się, jak wydobyć pełen potencjał ze smartfona. Przełam ograniczenia domyślnych ustawień i odkryj techniki, które wyniosą jakość filmu na zupełnie nowy poziom.
Z tego artykułu dowiesz się:
1) Dlaczego warto korzystać ruchomych materiałów
2) Jakie są podstawowe parametry w wideo w social media
3) Jakie ustawienia warto włączyć przed nagrywaniem
4) Jakie są przydatne aplikacje i gadżety do tworzenia wideo contentu
Wideo to język teraźniejszości, bo w świecie, w którym czas przykucia uwagi wynosi 3–5 s, to właśnie ruch najmocniej ją przyciąga i pozostaje z odbiorcą na dłużej. Ile razy zdarzało Ci się odtwarzać w głowie fragment wideo, które przypadło Ci do gustu, jakie teksty udało Ci się poznać dzięki rolkom, a co tkwi w lupce „ostatnio wyszukiwanych” w Twoich kanałach społecznościowych?
Potwierdza to taport „Social Media 2024”, powstały we współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska. Wynika z niego, że najczęściej eksploatowaną aplikacją jest Facebook, następnie YouTube, Instagram, TikTok, X i Pinterest. Co ciekawe, sam TikTok w 2022 r. zajmował szóste miejsce pod względem popularności, a teraz wskoczył wyżej i nic nie zapowiada spadku.
Dlaczego warto tworzyć treści wideo na platformach społecznościowych?
– Wideo stanowi skuteczną formę treści, która najszybciej przyciąga odbiorców.
– Wideo jako narzędzie do prezentacji produktów i usług sprawdzi się lepiej, ponieważ skuteczniej zachęci do wejścia w interakcje.
– Wideo umożliwia bardziej osobisty kontakt z widzami, co buduje zaangażowanie, lojalność i tworzy pozytywny wizerunek marki.
– Wideo generuje wyższe wskaźniki konwersji w porównaniu z innymi formami oraz organicznie szybciej przynosi wyższe statystyki.
– Wideo w zależności od celu świetnie dopełni każdy etap lejka marketingowego.
Jakie parametry mogą odmienić wideo?
Telefon telefonowi nierówny, a różnice w specyfikacjach mają znaczenie. Mimo to warto prześledzić ustawienia każdego modelu, ponieważ niektóre funkcje są poukrywane, i to całkiem skutecznie. Z kolei platformy społecznościowe lubią kompresować, zmieniać i nie zawsze zachowywać oryginalną jakość danego nagrania. Dopasowanie ustawień minimalizuje ten problem praktycznie do zera.
Rozdzielczość
Rozdzielczość wideo odnosi się do liczby pikseli wykorzystywanych na ekranie i mierzy się ją liczbą pikseli w pionie na poziom. Standardowe rozdzielczości wideo obejmują 720p (HD), 1080p (Full HD), 1440p (2K), 2160 (4K), 4320p (8K). Wyższa rozdzielczość wideo przekłada się̨ na lepszą jakość obrazu, ale skutkuje większym zużyciem zasobów pamięci. Dla przeciętnego użytkownika rozdzielczość 1080p na ekranie smartfonu jest zazwyczaj wystarczająca.
Liczba klatek
Liczba klatek (frames per second, fps) określa, ile klatek obrazu jest wyświetlanych w ciągu jednej sekundy i wiąże się z płynnością materiałów wideo. Na platformach społecznościowych oraz w życiu codziennym, 24 fps, 25 fps i 30 fps w zupełności wystarczają do uzyskania płynnego obrazu, który tworzy realistyczne wrażenia wizualne podczas filmowania. Wartość́ 50/60 fps uważa się za bardziej płynną i często używaną w scenach, gdzie dzieje się wiele. 120 fps jest zarezerwowane dla materiałów slow motion, kiedy chcemy zwolnić tempo akcji, bez utraty jakości.
ISO
ISO jest jednym z trzech parametrów kontrolujących ekspozycję obrazu, określającym, czułość matrycy aparatu na światło. Im wyższa wartość ISO, tym większa czułość, rośnie możliwość kręcenia wideo w gorszych warunkach oświetleniowych, ale skutkuje pojawianiem się ziarna. Można pozostawić to do automatycznego działania, lub zmieniać samemu. Najczęściej ISO określone jest w takich wielkościach: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 i więcej.
Ekspozycja
Ekspozycja kontroluje ilość światła, która wpada do matrycy aparatu w czasie kręcenia wideo. W profesjonalnych kamerach odpowiada za to trójkąt ekspozycji, jednak w smartfonach służy do tego suwak, przyciemniający i rozjaśniający wideo.
Przysłona
Przysłona to ruchomy element w obiektywie, który reguluje średnicę otworu. Im mniejsza przysłona, tym większy otwór i więcej światła wpada do matrycy (np. f/1.4). Dodatkowym efektem jest rozmycie, czyli tzw. bokeh, który pojawia się wtedy, kiedy przysłona jest mała.
Ostrość
Ostrość odnosi się do stopnia widoczności detali, który się ustawia (nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że kliknięcie sporo zmienia). Takie dotknięcie ekranu ustawia fokus, dzięki czemu kamera koncentruje się na wybranym punkcie oraz daje dużo lepszą plastyczność.
Stabilizacja
Stabilizacja jest techniką, która ma na celu zmniejszenie ilości drgań i wstrząsów podczas nagrywania. Dzięki temu otrzymasz płynniejsze nagranie i przyjemniejsze do oglądania. Najczęściej spotyka się stabilizację cyfrową (EIS), optyczną (OIS) i w aparacie (IBIS). Pierwsza opiera się na algorytmach programowych, natomiast druga wykorzystuje ruchome elementy w obiektywie lub matrycy kamery, aby skompensować wibracje oraz ruchy aparatu. Z kolei w ostatniej specjalne elementy optyczne poruszają się w obiektywie aparatu. Ważne, aby włączyć stabilizację i uniknąć nieprzyjemnych drgań. Jeśli opcja ta nie jest dostępna w telefonie, konieczne może być korzystanie z niej w postprodukcji lub w przy użyciu gimbala.
Balans bieli
Balans bieli służy do dostosowania barw wideo, aby odzwierciedlać prawdziwe kolory sceny niezależnie od źródła światła. Dzięki niemu można nadać chłodniejsze lub cieplejsze zabarwienie. W większości smartfonów dostępne są różne podstawowe ustawienia balansu bieli, takie jak światło dzienne, sztuczne, zachód słońca, czy pochmurny dzień. Wybierając odpowiednią opcję, dostosujesz kolory do aktualnych warunków pogodowych. Poza tym balans bieli można ustawić ręcznie lub automatycznie. Im wyższe stopnie kelwinów, tym więcej ciepłych tonów pojawi się na nagraniu.
Przepis na idealne wideo w social media
Rozpocznij nagrywanie od nienagrywania. Zdziwiony? Zacznij od przeanalizowania poniższych kroków, które zalecam traktować, jako pewnego rodzaju checklistę. Możesz odhaczać po kolei funkcje, które włączyłeś.
[ ] Przełącz jakość nagrywania na 4K, bo to pozwoli uzyskać najbardziej jakościowy obraz. Dodatkowo taki materiał można przycinać, powiększać, pozwolić sobie na mocniejszą obróbkę, bez większego uszczerbku na jakości. To jest największa zaleta 4K względem niższych wartości.
Zapamiętaj: Podczas edycji staraj się korzystać z jednej aplikacji do postprodukcji. Jeżeli musisz zmienić na inną, to eksportuj obrobione nagranie dalej w 4K.
[ ] Uniwersalną ilością klatek na sekundę, które warto włączyć, jest 60 fps, systemowo ustawiane jest 30 fps, ale 60 fps daje przyjemniejszą plastykę obrazu. Jednak ilość klatek dobierana powinna być do efektu wideo.
Wskazówka: Najnowsze iPhony mają możliwość ustawienia 120 fps i jest to obecnie największa dostępna jakość w wersji mobilnej. Co ciekawe – zespół „The Weekend” nagrał swój teledysk do piosenki „Dancing in the flames” w całości iPhonem i innymi dodatkowymi gadżetami (mikrofony, gimbale, klatki, itp.)
[ ] Stabilizacja może być w niektórych modelach i warto ją włączyć, aby nagranie za każdym razem wychodziło płynne. Jeżeli nie posiadasz tej opcji, to możesz wykorzystać gimbala do kręcenia materiałów, albo postprodukcję po nagraniu. Jednak ta druga opcja jest trochę niespodzianką, bo może okazać się, że materiał nie zostanie naturalnie wystabilizowany i pozostaną skaczące drgania.
[ ] Aby mieć sprawny dostęp do zmiany ekspozycji, przeszukaj ustawienia telefonu, ponieważ np. w iPhonach jest ona ukryta. W systemowej wersji można kliknąć ekran i pojawia się ona razem z ostrością, ale może się zmienić, kiedy zmienimy kadr z innym natężeniem światła.
Wskazówka: Miej stale ustawioną ekspozycję na -0.3/-0.7, ponieważ telefon nieco lepiej wyłapuje szczegóły i obraz jest ostrzejszy.
[ ] Jeżeli masz problem z równym kadrowaniem, to ustaw sobie siatkę trójpodziału, którą znajdziesz w ustawieniach. Dzięki czemu możesz nie tylko ustawiać kadr prosto z liniami, ale dostajesz wskazówkę na temat 4 punktów przecięcia linii, które najbardziej przyciągają wzrok.
[ ] Nie zapomnij przetrzeć aparatu telefonu. Niby proste, ale ile osób tego nie robi i to potem widać! Aby jeszcze bardziej wyostrzyć obiekt, nie zapomnij kliknąć w ten element.
[ ] Przed samym nagrywaniem przemyśl też scenariusz. Nie nagrywaj o niczym i zachęcaj do angażowania. Pomoże Ci w tym poniższa wskazówka.
Zapamiętaj: Podczas kręcenia ważne jest, aby określać cel swoich rolek/nagrań:
- Rolki, które przyciągną nowych obserwujących to porady, lifehacki, tutoriale, DiY, rozrywka i humor.
- Rolki, które angażują obserwujących to początki biznesu, rozwój, trudne sytuacje, przeszkody.
- Rolki, które budują relację to porażki, błędy, śmieszne sytuacje, ważne momenty i backstage.
- Rolki, które sprzedają to opinie klientów, produkt rozwiązujący problem, korzyści.
- Rolki, które tworzą̨ ekspercką postawę są edukacyjne, to webinary, treści merytoryczne.
Co z materiałami po nagraniach?
Mogłoby się wydawać, że nagranie materiałów wedle powyższych wskazówek to koniec, jednak nic bardziej mylnego. Na samym początku wspominałem, że kanały społecznościowe lubią psuć jakość i aby temu zaradzić, warto nagrać wideo w jakości 4K, z 60 fps i następnie skompresować je do 1080p, 30fps. To właśnie dzięki temu zachowasz wysoką jakość nagrań oraz ubiegniesz aplikację w kompresji. Jeżeli tego nie zrobisz, to dana platforma zrobi to za Ciebie i efekt będzie losowy.
Warto jeszcze w ustawieniach danego medium sprawdzić, czy opcja przesyłania plików o największej jakości jest włączona. Dodatkowo zalecam dodawanie materiałów na social media tylko wtedy, kiedy ma się dobre połączenie z sicią. W innym przypadku aplikacja przetwarza materiał i chcąc go dodać jak najszybciej, kompresuje go jeszcze mocniej.
Przydatne gadżety i aplikacje
Jako wideo maker dobrze, abyś miał w swoim zestawie nie tylko jakościowy telefon, ale i gadżety, które jeszcze mocniej wniosą Twoje nagrywanie na wyższy poziom.
Głównym akcesorium jest gimbal, który pozwala na pełną stabilizację materiałów. Najnowsze modele mają również ciekawe funkcje – jak śledzenie postaci, albo dynamiczne przejścia. Polecam sprawdzić takie modele, jak: DJI Oslo Mobile 6, Polatron Gimbal, Hohem iStead M6.
Kolejnym gadżetem jest klatka, która nakładana na telefon pozwala na mocne poziome trzymanie telefonu w obu dłoniach. Jest przydatna w szczególności przy bardziej dynamicznych scenach, gdzie gimbal by przeszkadzał. Sprawdź marki Ulanzi, SmallRig, Rode.
Jeżeli planujesz nagrywanie ludzi oraz ich głosu warto w pierwszej kolejności zainwestować w dobrej jakości mikrofony. Jakość audio słychać od razu, więc przy tym nie możesz oszczędzać. Sprawdź DJI, czy Rode.
Teleprompter również będzie pomocy, jeżeli nagrywasz profesjonalne wystąpienia. Światło jest ostatnim punktem, bo bez niego można stworzyć dobre wideo (naturalnie), jeżeli jednak nie ma takiej opcji, warto zainwestować w lampy softboxy i kolorowe ledy dla dodatkowego efektu. Sprawdź Desview, Datavideo, Fomei, a do świateł Mitoya, Quadralite, Profoto, czy Godox.
Jeżeli potrzebujesz więcej ustawień, bo w swoim telefonie masz ograniczoną ilość, użyj aplikacji CinemaP3, która pozwala na większy zakres korekcji ustawień. Trochę jak w aparatach, bo dostępne są opcje zmiany ISO, przysłony, stabilizacji, zoomu, klatek. Im więcej ustawień wprowadzisz własnoręcznie, to tym ciekawe efekty uzyskasz.
Do samej postprodukcji w stopniu podstawowym polecam aplikację CapCut i Inshot, które mają wiele darmowych funkcji, pozwalających na ciekawą edycję. Jeżeli potrzebujesz zaawansowanego color gradingu, to w aplikacji Lightroom Mobile masz możliwość nie tylko edycji zdjęć, ale i wideo. Jak jesteś na tyle zaawansowany, żeby wejść do aplikacji komputerowych dedykowanych obróbce, warto zainteresować się Adobe Premiere Pro lub Davinci Resolve.
Twórz i obserwuj efekty
Telefon w kieszeni daje tyle możliwości, a wystarczy tylko odpowiednio go ustawić i cieszyć się nagrywaniem. Samodzielne rezygnowanie z możliwości, jakie daje wideo content, nie jest najlepszym pomysłem. Szczególnie teraz, kiedy już posiadasz pełnię wiedzy z tego zakresu. Znasz ustawienia, które wypływają na jakość nagrań, potrafisz włączyć przydatne funkcje, wiesz, jakie akcesoria warto mieć podczas nagrywania oraz znasz aplikacje, które wyszlifują diament w postaci nagrania. Twórz i obserwuj efekty Twojego wideo w social media!

Autor: Michał Skomorek
godzinną konsultację
Zobacz podobne wpisy na
blogu:
Scrolluj w bok
- Blog
Employer branding — czyli dlaczego najlepszym wabikiem na nowego pracownika, jest ten, którego już zatrudniasz
- Blog
International Nutra Meet Up Conference 2019 Kiev
- Blog
Jak zaplanować proces onboardingu, żeby oszczędzić stresu pracownikowi i pracodawcy, i dlaczego zacząć jeszcze przed rozpoczęciem pracy
Zobacz podobne
wpisy na blogu:
Scrolluj w bok
- Blog
- Blog
- Blog
- 4 minuty