- Blog
Strategia Social Media w 2025 roku. Trendy, wartości, działania, o których warto pamiętać
- Blog
Strategia Social Media w 2025 roku. Trendy, wartości, działania, o których warto pamiętać
Social media to potężne narzędzie do budowania i rozwijania marki oraz napędzania sprzedaży. Niemniej, aby działały na korzyść Twojego biznesu, muszą być czymś więcej niż zbiorem okazjonalnych postów i życzeń. Podejście długofalowe do "sociali" jest tu kluczem, który otwiera drzwi do budowy autentycznych relacji, przyciągania odpowiednich odbiorców i przekuwania ich uwagi w konkretne efekty. Dziś dowiesz się jak to osiągnąć!
ZAPAMIĘTAJ!
Strategia nie oznacza sztywnej ramy, która blokuje kreatywność. Przeciwnie! To elastyczny plan działania, dający przestrzeń na testowanie, eksperymenty i optymalizację działań. Social media zmieniają się dynamicznie to, co działało wczoraj, jutro może być już nieaktualne. Dlatego tak istotne jest łączenie sprawdzonych metod z otwartością na nowe trendy.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz markę osobistą, lokalny biznes czy większą firmę – dobrze przemyślana strategia pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać potencjał mediów społecznościowych.
TRENDY W SOCIAL MEDIA: na co warto zwrócić uwagę
Social media to świat, w którym jedyną stałą jest zmiana. Trendy ewoluują błyskawicznie, ale kluczowe jest to, by nie traktować ich jako chwilowej mody, a raczej jako sygnał, który może pomóc w budowaniu skutecznej strategii. Warto być na bieżąco, ale jednocześnie pamiętać, że social media to element większej strategii marketingowej nie cel sam w sobie.
Doprecyzujmy też samo słowo „trendy”. W tym przypadku nie mam na myśli viralowych haseł, czy RTM-ów, które znikną szybciej niż zostaną zapamiętane przez Twoich odbiorców. Żyjemy w czasach, kiedy bycie poza trendami, też jest trendem!
Poznaj cztery kluczowe trendy, które mają realny wpływ na sposób komunikacji i budowania marek:
1.Zero-click content → wszystko dzieje się w social mediach.
Jeszcze do niedawna social media były przede wszystkim miejscem, które miało kierować ruch na stronę internetową czy bloga. Dziś to już nie takie proste – platformy promują treści, które zatrzymują użytkowników u siebie. Zero-click content, czyli treści, które dostarczają wartość bez konieczności klikania w link, to sposób na większy zasięg i lepsze zaangażowanie.
Posty, które dają konkretne informacje tu i teraz – w formie karuzeli, wideo czy krótkich tekstów to mocna przewaga.
PRZYKŁAD
Karuzela produktowa, która zawiera wszystkie istotne dla odbiorcy informacje w poście, bez konieczności przechodzenia na strony zewnętrzne.

2. AI + Human Touch = sztuczna inteligencja to dopiero początek
AI zmienia sposób, w jaki tworzymy i analizujemy treści, ale jedno jest pewne: sama technologia nie wystarczy. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą przyspieszać pracę, podpowiadać tematy czy optymalizować posty, ale kluczowa jest w tym wszystkim ludzka autentyczność. Najskuteczniejsze strategie łączą potencjał AI z „ludzkim dotykiem” – emocjami, storytellingiem i wartościami marki.
PRZYKŁAD
AI może analizować dane, sugerować nietypowe rozwiązania i inspirować do tworzenia unikalnych koncepcji. W efekcie nie zastępuje ludzkiej kreatywności, lecz działa jako jej katalizator, pomagając przekształcić dobre pomysły w wyjątkowe projekty.
3. Twórcy stają się kuratorami marki – nie liczy się ilość, a jakość
Era masowej produkcji treści dobiega końca. Algorytmy coraz lepiej rozpoznają wartość merytoryczną i zaangażowanie odbiorców, a użytkownicy są coraz bardziej świadomi. Dziś wygrywają marki i twórcy, którzy zamiast zalewać feed kolejnymi postami, selekcjonują treści i dbają o ich spójność. Jakość, konsekwencja i autentyczność – to trzy filary, na których opiera się skuteczna obecność w mediach społecznościowych.
PRZYKŁADY
Dr Joanna Wojsiat prowadzi popularny profil edukacyjny, na którym dzieli się wiedzą z zakresu biologii i neurobiologii. Promuje zdrowy styl życia, uważność oraz świadomość w zakresie zdrowia psychicznego i fizycznego. W ramach swojej działalności współpracuje z markami, które wpisują się w charakter jej profilu – m.in. z firmą produkującą suplementy diety oraz wydawnictwami popularnonaukowymi. Jedną z okazjonalnych współprac było zaproszenie dr Joanny do projektu Slowspace x @puma, w ramach którego, dzięki swojej wiedzy i obecności, mogła promować szeroko pojętą kondycję ciała i umysłu.

Karolina Czak prowadzi wyjątkowo autentyczny profil poświęcony zdrowemu podejściu do życia. Zachęca do aktywności fizycznej z myślą o wzmacnianiu ciała, a nie dążeniu do jego wyidealizowanego wyglądu. W ramach swojej działalności promuje m.in. markę carpetree, oferującą odzież do ćwiczeń, oraz catering dietetyczny ntfy.pl.

4. Social media zamiast Google - nowa era wyszukiwania
Coraz więcej osób zamiast wpisywać frazy w Google, szuka odpowiedzi bezpośrednio w social mediach. TikTok, Instagram czy LinkedIn stają się nowymi wyszukiwarkami, w których użytkownicy szukają rekomendacji, porad i inspiracji. To ogromna zmiana w sposobie konsumowania treści – oznacza, że marki muszą tworzyć content, który nie tylko angażuje, ale i dostarcza wartościowych informacji tam, gdzie ludzie ich faktycznie szukają.
PRZYKŁAD
Wyszukiwarki w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, LinkedIn czy TikTok, są coraz bardziej zaawansowane. Dziś działają podobnie do Google pomagając znaleźć treści, profile i trendy na podstawie słów kluczowych.

WARTOŚĆ: Jak sprawić, by użytkownicy chcieli Cię śledzić?
Social media to nie billboard, to miejsce rozmowy. Dziś, gdy użytkownicy są bombardowani tysiącami reklam i postów każdego dnia, naprawdę liczy się to, jak uda Ci się nawiązać z nimi relację. Kluczem są treści, które naprawdę angażują i odpowiadają na potrzeby Twoich odbiorców.
W 2025 roku to autentyczność i społeczność będą głównymi atutami, które pozwolą markom zdobyć uwagę i lojalność. Ludzie nie chcą już ślepo obserwować firm, które tylko sprzedają – szukają marek, które potrafią się zaangażować, pokazać ludzką twarz i stać po stronie wartości, które są im bliskie.
Autentyczność to podstawa
Dzięki social mediom mamy szansę pokazać siebie od strony, której nie widać w tradycyjnych reklamach. Oznacza to, że powinniśmy być sobą – pokazać kulisy swojej pracy, opowiedzieć historie, które stoją za marką i otwarcie komunikować wartości, które są dla nas ważne. W 2025 roku nie ma miejsca na sztuczne maski i sztywne komunikaty. Autentyczność przyciąga ludzi i buduje zaufanie, a zaufanie to podstawa każdej relacji.
PRZYKŁAD
Marka GoPro publikuje autentyczne filmy i zdjęcia wykonane przez użytkowników sprzętu (przy okazji organizując też konkurs zachęcający do podzielenia się swoimi materiałami w stylu #POV).
Marka GoPro publikuje autentyczne filmy i zdjęcia wykonane przez użytkowników sprzętu przy okazji organizując też konkurs zachęcający do podzielenia się swoimi materiałami w stylu #POV oraz tworząc społeczność wokół marki – CTA: JOIN THE COMMUNITY.
Społeczność ponad wszystko
Budowanie społeczności, a nie tylko stawianie na “sprzedaż” sprawi, że zyskasz lojalnych fanów. Social media to przestrzeń do wymiany opinii, dzielenia się doświadczeniami, angażowania się w dyskusje i tworzenia więzi. Jeśli Twoja marka potrafi stworzyć taką przestrzeń, gdzie odbiorcy czują się zaangażowani, rozumiani i doceniani, stworzysz społeczność, która nie tylko Cię śledzi, ale także aktywnie poleca i broni Twojej marki.
PRZYKŁAD
Marka Red Bull mocno skupia się na budowaniu społeczności, która dzieli swoją pasję do sportów ekstremalnych. Komunikacja marki w profilach SM (głównie Instagram i TikTok) również mocno bazuje na autentycznych, nieprzerobionych materiałach od obserwatorów.

Co zrobić, by przyciągnąć i zatrzymać uwagę?
- Wartości – jasno komunikuj, co jest dla Ciebie ważne i w co wierzysz. W 2025 roku ludzie chcą śledzić marki, które mają jasny cel i misję.
- Interakcje – angażuj się w rozmowy, odpowiadaj na komentarze, pytania, organizuj konkursy i dyskusje.
- Ciągłość – bądź konsekwentny w komunikacji, ale pamiętaj, że to nie ilość postów, a ich jakość ma największe znaczenie.
- Humanizacja – pokaż, kto stoi za marką, włącz ludzi do swoich działań, dziel się kulisami pracy.
DZIAŁANIE: Jak zaplanować strategię social media na 2025?
Kluczem w biznesowym podejściu do mediów społecznościowych jest zrozumienie, jak użytkownicy przechodzą przez proces odkrywania, angażowania i konwersji, by skutecznie działać na każdym z tych etapów.
Połączenie tego z modelem RACE pozwala na zaplanowanie działań, które prowadzą od pierwszego kontaktu z marką aż do końcowej konwersji i długofalowego zaangażowania.
Przypomnijmy!
RACE to model, który dzieli całą ścieżkę klienta na kluczowe etapy. Wykorzystanie tego podejścia w social mediach pozwala na efektywne zarządzanie każdym etapem interakcji z odbiorcami, zwiększając zaangażowanie, konwersje i lojalność. Dzięki RACE, kampanie stają się bardziej spójne, przemyślane i nastawione na realne wyniki.
Etapy strategii – jak to rozplanować?
Aby zaplanować skuteczną strategię, warto rozbić te etapy na konkretne działania.
1. Świadomość
Wzbudzenie zaangażowania i zainteresowania marką przez:
- interaktywne posty – wykorzystanie ankiet, quizów czy gier w postach, które aktywnie angażują użytkowników,
- przyciągający content – tworzenie treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców, takich jak poradniki, webinary czy wartościowe infografiki,
- szybką odpowiedź na komentarze – budowanie relacji z odbiorcami poprzez aktywne uczestnictwo w dyskusjach i odpowiedzi na pytania.
2. Zainteresowanie
Wzbudzenie zaangażowania i zainteresowania marką przez:
- interaktywne posty – wykorzystanie ankiet, quizów czy gier w postach, które aktywnie angażują użytkowników,
- przyciągający content – tworzenie treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców, takich jak poradniki, webinary czy wartościowe infografiki,
- szybką odpowiedź na komentarze – budowanie relacji z odbiorcami poprzez aktywne uczestnictwo w dyskusjach i odpowiedzi na pytania.
3. Rozważanie
Wzmacnianie decyzji zakupowej. Pomoc w podjęciu decyzji o wyborze Twojego produktu, usługi przez:
- treści generowane przez użytkowników – publikowanie zdjęć i filmów od klientów prezentujących produkt w użyciu, aby pokazać jego rzeczywistą wartość.

- opinie klientów – to mocne wsparcie w zakresie podjęcia decyzji,

- edukowanie i eliminowanie wątpliwości: posty FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Nagrania w formie LIVE / Webinary dotyczące produktu/usługi i zbijające obiekcje.

Przykład mikromomentu w Social Media
Załóżmy, że użytkownik przegląda Instagram i natrafia na post od Twojej marki, który mówi: “Nie wiesz, jakie słuchawki bezprzewodowe wybrać? Oto szybkie porównanie trzech najlepszych modeli w 2025 roku!”
To mikromoment „Chcę się dowiedzieć” – użytkownik może być dopiero na etapie zbierania informacji i rozważania opcji. Jeśli treść jest angażująca, np. w formie karuzeli zdjęć lub krótkiego wideo porównawczego, może skłonić go do zapisania posta, kliknięcia w link w bio lub zostawienia komentarza.
Teraz, jeśli kilka dni później zobaczy w relacji Twojej marki kod rabatowy „-15% na te słuchawki, tylko dziś!”, to przechodzi do mikromomentu „Chcę kupić”. W tym momencie szybkie CTA, np. „Kliknij link i złap promocję”, może skłonić go do finalizacji zakupu.
4. Zakup
Przekształć zainteresowanie w zakup Twojego produktu lub usługi dzięki:
- kampanii płatnej i organicznej – kierowanie ruchu bezpośrednio do sklepu – z relacji, postów FB, z wykorzystaniem wyraźnego CTA – wezwanie do działania,
- ofertom specjalnym ograniczonym czasowo – promocje, kody rabatowe, które zachęcają do dokonania zakupu,
- retargetingowi – skierowanie działań do osób, które już weszły w interakcję z Twoją marką (np. odwiedziły stronę, ale nie kupiły).
5. Lojalność
Ostatni etap to budowanie lojalności i utrzymywanie długofalowej relacji z użytkownikiem, by nie zakończyła się ona po jednej konwersji dzięki:
- tworzeniu społeczności – zakładaniu i moderowaniu grup na Facebooku / Instagramie; angażowaniu klientów w działania marki,
- programom lojalnościowym – nagradzaniu stałych klientów za ich zaangażowanie,
- wspólnym działaniom – angażowaniu społeczności w tworzenie treści (np. organizowanie konkursów czy wyzwań),
- personalizacji – dostosowaniu komunikacji na podstawie wcześniejszych interakcji, co sprawia, że użytkownicy czują się bardziej docenieni.
Podsumowanie: Strategia Social Media, która działa
Social media to dynamiczne środowisko, które stale się zmienia, ale jedno pozostaje niezmienne, to nie liczba postów, a ich jakość i strategia stojąca za nimi decydują o sukcesie.
Co decyduje o sukcesie:
- trendy pomagają, ale nie definiują – warto je śledzić, ale najważniejsze jest, by działać zgodnie z celami biznesowymi i potrzebami odbiorców,
- wartość to klucz – autentyczność, społeczność i relacje z odbiorcami są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek,
- działania muszą być przemyślane – skuteczna strategia opiera się na zrozumieniu ścieżki klienta i dopasowaniu treści do jego potrzeb na każdym etapie.
Social media to nie sprint, a maraton. Liczy się konsekwencja, testowanie i umiejętność szybkiego dostosowywania działań.
Jeśli chcesz budować silną obecność swojej marki w mediach społecznościowych i mieć pewność, że Twoja strategia działa powierz ją ekspertom.

Autor: Katarzyna Nowicka
godzinną konsultację
Zobacz podobne wpisy na
blogu:

Scrolluj w bok

- Blog
Employer branding — czyli dlaczego najlepszym wabikiem na nowego pracownika, jest ten, którego już zatrudniasz

- Blog
International Nutra Meet Up Conference 2019 Kiev

- Blog
Jak zaplanować proces onboardingu, żeby oszczędzić stresu pracownikowi i pracodawcy, i dlaczego zacząć jeszcze przed rozpoczęciem pracy
Zobacz podobne
wpisy na blogu:

Scrolluj w bok
- Blog

- Blog

- Blog
