- Blog
Poznaj dwa elementy, które w 99% odpowiadają za sukces na YouTube
Każdy, kto tworzy treści na YouTube, chce jednego – zasięgów. Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę, budujesz markę osobistą czy rozwijasz swój kanał jako twórca, widoczność to klucz do sukcesu. YouTube to jednak dżungla, w której miliony filmów walczą o uwagę widza. Jak więc się przebić?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
● Jak sprawić, żeby więcej osób klikało w Twoje filmy?
● Jak długo widzowie powinni oglądać Twoje treści, żeby algorytm je promował?
● Jakie są proste sposoby na zwiększenie Watch Time i CTR?
Dobra wiadomość: algorytm YouTube nie jest przypadkowy. Działa na jasnych zasadach i jeśli je zrozumiesz, możesz je wykorzystać na swoją korzyść. W tym artykule skupimy się na dwóch najważniejszych statystykach, które zupełnie na poważnie gwarantują sukces:
- CTR (Współczynnik klikalności) – czyli jak często ludzie klikają w Twoje miniaturki.
- Watch Time (czas oglądania) – ile czasu widzowie faktycznie spędzają na Twoim filmie.
Zarządzając tymi dwoma wskaźnikami, masz realny wpływ na to, jak YouTube rekomenduje Twoje filmy, a jest to klucz do zdobycia organicznych zasięgów.
Zanim przejdziesz dalej — nie strzelaj na oślep!
Nim postanowisz nagrać pierwszy film odpowiedz sobie na 3 bardzo ważne pytania.
- Dla kogo chcę tworzyć?
- O czym i o kim chcę mówić?
- Po co w ogóle to robię?
Jeśli uda Ci się znaleźć odpowiedzi na te pytania to masz wszystkie papiery na to, aby zostać prawdziwym „Jutuberem”. Może wydawać Ci się to błahe, ale bez chociażby najprostszej strategii będziesz skazany na porażkę już na starcie.
Współczynnik klikalności (CTR) – Klucz do sukcesu Twoich filmów na YouTube
Czym jest CTR i jak działa?
CTR czyli współczynnik klikalności, to wskaźnik, który pokazuje, jaki procent osób kliknął miniaturę Twojego filmu. Współczynnik klikalności, mierzy stosunek liczby kliknięć w miniaturkę filmu do liczby jego wyświetleń. W praktyce oznacza to, że im wyższy CTR, tym większa szansa, że YouTube będzie promował Twoje treści w rekomendacjach i wynikach wyszukiwania.

Dla YouTube CTR to pierwszy sygnał, czy Twój film jest warty promowania. Jeśli ludzie widzą Twoją miniaturkę i w nią klikają, to znaczy, że grafika oraz tytuł są atrakcyjne, a co jeśli CTR jest niski? Algorytm przestaje go pokazywać, bo uznaje, że nie wzbudza zainteresowania.
Jaki CTR uznaje się za dobry?
- 1-3% – Słaby wynik, film nie przyciąga uwagi.
- 4-6% – Średni wynik, akceptowalny dla większości kanałów.
- 7-10% – Bardzo dobry, film angażuje odbiorców.
- Powyżej 10% – Świetny, film może mieć potencjał viralowy.
Uwaga: CTR naturalnie spada wraz z większym zasięgiem, więc nie panikuj, jeśli na początku jest wysoki, a potem się stabilizuje. Co jeśli CTR jest niski już na samym początku? Algorytm przestaje pokazywać Twój film, ponieważ uznaje, że nie wzbudza zainteresowania (co jest prawdą).
Jak poprawić CTR?
- Miniaturki, które przyciągają wzrok – Kontrastujące kolory, twarze wyrażające emocje, jakościowe i ciekawe zdjęcia oraz duże napisy działają najlepiej. Pamiętaj, że skuteczna miniaturka nie zawsze oznacza piękną grafikę.
- Intrygujące tytuły – Unikaj clickbaitu, ale twórz tytuły, które budzą ciekawość.
- Testowanie – YouTube pozwala na testowanie różnych miniaturek w tym samym czasie. Korzystaj z tego!
Miniaturka i tytuł to Twój pierwszy punkt kontaktu z widzem. Jeśli tu przegrasz, nikt nie obejrzy Twojego filmu. Miniaturka + tytuł = emocje (pamiętaj o tym!)

Watch Time (czas oglądania). Bez tego nawet dobry CTR nie pomoże
Jak YouTube ocenia jakość treści na podstawie Watch Time?
Dobra miniaturka przyciąga widzów, ale to czas oglądania decyduje, czy film odniesie sukces. Algorytm YouTube analizuje, czy ludzie oglądają film do końca, czy wychodzą po kilku sekundach. Jeśli film zatrzymuje uwagę, YouTube będzie go znacznie częściej rekomendować.
Jaki średni procent obejrzenia jest dobrym wynikiem?
- 20-30% – Niski wynik, ludzie szybko rezygnują.
- 35-50% – Średnio, ale akceptowalne dla dłuższych filmów.
- 50-70% – Bardzo dobry wynik.
- 70%+ – Rewelacyjny, ale częściej spotykany w krótkich formatach (shortsy).
*Podawany średni procent obejrzenia dotyczy filmów trwających około 8-12 min. Im film jest dłuższy tym watch time naturalnie spada.

Strategie na wydłużenie czasu oglądania
Ciekawy temat to podstawa, wróć do akapitu – Nie strzelaj na oślep!
Zobacz przykład kanału biznesowego Praktycznie o pieniądzach, który ma jasno określoną grupę docelową oraz tworzy dla niej wartościowe treści.

Mocny start – Pierwsze 5 sekund musi przyciągnąć uwagę.
Zobacz jak pierwsze dwa zdania w filmie sprawiają, że chcesz oglądać dalej.

Storytelling – Mocne tezy oraz budowanie narracji, która angażuje widza.
Nie bądź miałki, obierz stronę lub rozważ hipotezę. Niezależnie czy zgadzasz się z autem tego filmu, to doskonały przykład na to jak budować narracje.

Dynamiczny montaż – Cięcia, zmiany kadrów, wstawki graficzne, animacje.
Nie od dzisiaj wiadomo, że dynamika wspomaga utrzymanie uwagi. Zobacz, jak elementy graficzne i fragmenty wideo mogą doskonale wspomagać odbiór filmu.

Jak dodatkowo nakarmić algorytm YouTube dobrymi statystykami?
Komentarze i oceny – czy wpływają na algorytm?
Tak, ale pośrednio. Duża liczba komentarzy i łapek w górę sugeruje, że film budzi emocje. YouTube lubi zaangażowanie, więc chętniej go promuje.
Jak zachęcać do interakcji?
Zadawaj pytania w filmie – np:.
- „Jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Macie inne spojrzenie?”
- „Czy kiedykolwiek spotkaliście się z taką sytuacją? Jak sobie z nią poradziliście?”
- „Co według Was działa lepiej: X czy Y? Dajcie znać w komentarzach!”
- „Macie jakieś pomysły na kolejne filmy? Co chcielibyście zobaczyć na moim kanale?”
- „Jaki był Wasz największy sukces / największa porażka w tej dziedzinie?”
Odpowiadaj na komentarze – Im więcej rozmów pod filmem, tym lepiej. Możesz również sam je inicjować przypinając na górze własne komentarze


CTA (Call To Action) – np:
- „Jeśli ten film Ci się podoba, zostaw łapkę w górę i zasubskrybuj kanał!”
- „Kliknij dzwoneczek, aby nie przegapić kolejnych wartościowych treści!”
- „Podziel się tym filmem z kimś, komu może się przydać!”
- „Zostaw w komentarzu, jeśli obejrzałeś/aś do końca!”
- „Chcesz więcej takich treści? Daj mi znać w komentarzach!”
Jeśli chcesz zdobyć zasięgi na YouTube…
Pamiętaj o dwóch kluczowych elementach:
- CTR – Musisz sprawić, żeby ludzie klikali w Twoje filmy.
- Watch Time – Musisz sprawić, żeby zostali jak najdłużej.
Checklista sukcesu na YouTube (sprawdzaj ją przed każdą publikacją):
- Miniaturka i tytuł wywołująca emocje.
- Mocne otwarcie filmu.
- Angażująca narracja i dynamiczny montaż.
- Zachęcanie do interakcji: pytania, CTA, aktywność w komentarzach.
Nie musisz być geniuszem SEO i szukać magicznych rozwiązań, żeby zdobyć zasięgi. Wystarczy, że nakarmisz YouTube dobrymi statystykami, a on zrobi resztę za Ciebie.

Autor: Wiktor Kopyciński
godzinną konsultację
Zobacz podobne wpisy na
blogu:

Scrolluj w bok

- Blog
Employer branding — czyli dlaczego najlepszym wabikiem na nowego pracownika, jest ten, którego już zatrudniasz

- Blog
International Nutra Meet Up Conference 2019 Kiev

- Blog
Jak zaplanować proces onboardingu, żeby oszczędzić stresu pracownikowi i pracodawcy, i dlaczego zacząć jeszcze przed rozpoczęciem pracy
Zobacz podobne
wpisy na blogu:

Scrolluj w bok
- Blog

- Blog
- 5 minut

- Blog
