SEO Playbook – czy warto kupić?

Recenzja

Czym jest SEO Playbook?

Omawiana pozycja to książka wydana przez Sławomira Czajkowskiego i zespół Surfera SEO – Michała i Lucjana Suskich, Tomasza Niezgodę, Kazimierza Piętkę i Mateusza Tuńskiego. Jeśli nie wiesz, czym jest Surfer SEO – spieszę z wyjaśnieniami – otóż jednym z najciekawszych narzędzi służących do analizy on-site oraz, czego bardzo im życzę, świetnie zapowiadającym się Start UPem. To, co wyróżnia tę pozycję to również zaproszenie do jej współtworzenia znanych i cenionych specjalistów z polskiej branży SEO – między innymi Grzegorza Strzelca, Martę Gryszko, Roberta Niechciała, Szymona Słowika oraz kilka osób, które wpływają / wpłynęły na polskie pozycjonowanie – Artura Pajkerta, Roberta Marczaka oraz Pawła Strykowskiego. Wszystko to sprawia, iż SEO Playbook jest pozycją zawierającą kompilacje doświadczeń wielu działających od lat w branży osób i sumę ich przemyśleń.

seo playbook.png

Co znajdziesz w SEO Playbook’u?

Omawiania książka podzielona jest na cztery rozdziały – „Tworzenie i optymalizacja treści”, „Optymalizacja on-site”, „Elementy off-site” oraz „Analityka i raportowanie”. Poniżej przedstawię, czego możesz oczekiwać po wymienionych częściach publikacji. Pierwszy z nich dotyczący optymalizacji contentu nie powinien być zaskoczeniem z dwóch powodów – po pierwsze, narzędzie twórców SEO Playbook zajmuje się między innymi tym zagadnieniem – optymalizacją już istniejącego i pomocą w tworzeniu nowego tekstu na strony, a po drugie, Content Marketing (dobry i skuteczny) już dawno przestał być tylko pisaniem słynnych „precli pod SEO”. Poza omówieniem takich stałych elementów jak długość treści, rola nagłówków, zagęszczenia słów kluczowych, elementów graficznych, above the fold i tym podobnych tematów, znajdziemy tu podrozdziały dotyczące Call to Action, prowadzenia i zarabiania na blogu, afiliacji, ekonomii w SEO (polecam!), a także (spod mojego skromnego pióra / klawiatury) o zarobkach i budżetach w polskim SEO. Jak należy ocenić treść tego rozdziału – niewątpliwie osoby początkujące i średnio zaawansowane znajdą tu wiele ciekawych informacji, a starzy wyjadacze nie raz zgrzytną zębami i nerwowo zaciskając pięść, wymamroczą – nie zgadzam się. Cóż, taki urok pozycjonowania – dyscypliny, w której nie zawsze 1+1=2. „Optymalizacja on-site” to już zagadnienia powiązane z serwerami, Crawl Budgetem, audytem strony (polecam!), działaniem Dev Tools i Google Page Speed Insight. Całość jest omówiona w sposób dość klarowny, ale podobnie jak poprzedni rozdział, tak i ten, w kilku punktach może być polem do dyskusji. Nie umniejsza to jednak w żaden sposób jego wartości, a raczej pokazuje rozległość i złożoność dziedziny, w jakiej pracujemy. „Elementy off-site” to część, która z pewnością przypadnie do gustu linkbuilderom, ponieważ ukazano w niej kilka, moim zdaniem, bardzo ciekawych i skutecznych taktyk. Omówione są więc PBNy (Private Blog Network), SWLe (Systemy Wymiany Linków), Guestposting, płatne artykuły oraz Hacki Linkbuildingowe. Jeśli powyższe nazwy niewiele Ci mówią, a chcesz zdobywać linki – koniecznie przeczytaj ten rozdział. Mnie szczególnie przypadł do gustu tekst „Networking” Artura Wojczala – pozyskiwanie linków dzięki dobrym kontaktom towarzyskim – które sam staram się uskuteczniać. Ostatnia część, „Analityka”, zahacza o problemy związane z prawidłowym wyciąganiem wniosków z Google Analytics oraz monitorowanie pozycji – pozostawiła ona u mnie niedosyt ze względu na małą objętość.

67103285_418280002230431_5682326674176212992_n (1) (1) (1).jpg

Zalety książki

Z pewnością główną zaletą jest fakt, że książka to jedyna na polskim rynku rodzima pozycja starająca się ująć SEO w możliwie kompleksowy sposób, a dodatkowo, jest przystępna w odbiorze dla osób spoza branży bądź świeżych w zawodzie. Prezentowaną w niej wiedzę oczywiście można - w sporej części - odnaleźć w czeluściach internetu samodzielnie, jednak okraszenie jej przemyśleniami osób doświadczonych i znanych w branży dodaje jej niewątpliwie waloru edukacyjnego i poznawczego. Rozdziały zaproszonych gości dopełniają ją w bardzo ciekawy sposób, czyniąc również swego rodzaju zbiorem rad, a nie tylko suchym stwierdzeniem faktów.

Wady SEO Playbok'a

Pomijając kwestie merytoryczne (w SEO nie zawsze 2+2=4) książka posiada trzy, moim zdaniem, mankamenty o różnej wadze. Pierwszym z nich są literówki, i to w spisie treści, co należy złożyć na karb napiętych terminów publikacji – miejmy nadzieję, iż kolejne wydanie będzie od nich wolne. Drugim problemem jest nieco chaotyczny układ całości – chodzi głównie o niektóre podrozdziały zaproszonych gości - który można by lepiej przemyśleć. Ostatnią z wad jest, w moim odczuciu, zbyt mało rozbudowany rozdział dotyczący analityki.

Podsumowanie

W omawianej książce każdy początkujący czy średnio zaawansowany marketer / adept SEO, który chce, aby jego strony rankowały w odpowiedni sposób, znajdzie możliwość pogłębienia swojej wiedzy, a "starzy wyjadacze" ją usystematyzują, ewentualnie będzie ona katalizatorem dyskusji branżowych. „SEO Playbook” przyda się również bloggerom czy content managerom chcącym poszerzyć swoją wiedzę o SEO. Czy książka jest więc warta swojej ceny? W mojej opinii tak, bez względu na poziom zaawansowania chcącego ją przeczytać.

Paweł Kozłowski

Zapytaj autora:

Paweł Kozłowski

pawel.kozlowski@adcookie.pl