Festiwal SEO 2019 w Katowicach – relacja i opinie uczestników

Podsumowanie najlepszych prelekcji

Liczby, daty, wspominki…

Każdy, kto pracuje w branży pozycjonowania, wie jedno – maj to czas największej imprezy w Polsce skupiającej specjalistów z tej dziedziny – Festiwalu SEO, który już od lat organizuje dr Artur Strzelecki. W tym roku ponad 600 uczestników miało okazję wysłuchać 12 prelegentów na trzech blokach po cztery wystąpienia każdy. Aby uzmysłowić sobie ogrom pracy i rozwój przedsięwzięcia z barowo-towarzyskiego do poważnej konferencji branżowej warto zerknąć na zdjęcia z lat poprzednich – 2013, 2014, 2015, 2018 i aktualne z 2019. Ciekawostką jest to, iż wydarzenie przyciąga „starych wyjadaczy” (widocznych na zdjęciach sprzed lat), jak i „nowy narybek” SEO.

Jedną z kluczowych postaci katowickiego eventu jest prowadzący Sławek Borowy, który z roku na rok wykazuje się coraz większym kunsztem. Nie może tu być mowy o zbytnim skupianiu na sobie uwagi, co jest częstym błędem osób, które zapowiadają innych – on moderując sprawnie, zawiaduje tym, co dzieje się scenie.

Sławomir Borowy..jpg

Dużym plusem jest wprowadzona od tamtego roku możliwość zadawania pytań prelegentom, dzięki wbudowanym w siedzenia mikrofonom – niewątpliwa zaleta sali, w której organizowany jest festiwal. Ma ona jednak dwie wady – niekorzystne oświetlenie, które przy słabszych aparatach skutecznie utrudnia zrobienie dobrej jakości zdjęć oraz bardzo mocno działającą klimatyzację (wiele osób w tym roku skarżyło się na niską temperaturę).

Najciekawsze prezentacje

Spośród dwunastu prezentacji moją uwagę najbardziej przykuły cztery spośród nich, choć nie ukrywam, że z każdej, jaką przedstawiono podczas eventu, można było wynieść ciekawe wnioski – część była z pewnością bardziej wartościowa dla początkujących SEOwców.

3 godziny dziennie z pewnym blogiem technologicznym – case study – Tomasz Stopka

Tomka szanuję za to, iż poruszył temat tabu w polskim środowisku pozycjonerów – otóż przyznał, iż czasem, bez żadnego logicznego wytłumaczenia strona notuje spadki i klient nie otrzymując deklarowanych wzrostów, nie jest usatysfakcjonowany. Jako, iż na branżowych forach / grupach „wszyscy zawsze są na zielono” brawa za odwagę i szczerość – świetny case, a co do umiejętności jego autora w zakresie prowadzenia projektów contentowych, nikt nie ma chyba żadnych wątpliwości. Wystąpienie to nadawałoby się z pewnością na FuckupNights, bo niesie za sobą jedną bardzo ważną przesłankę – nie ma ludzi, którzy jeśli coś robią, nie popełniają błędów. Dodatkowo Tomek zaprezentował kilka tricków optymalizacyjnych i przypomniał, iż w pozycjonowaniu liczy się wiedza, czas i… cierpliwość.

Tomasz Stopka - do tekstu pod jego prezką..jpg

Bo Ty nie wiesz, a ja wiem, jak rozmawiać trzeba z… SEOwcem – Grzegorz Strzelec

Grzesiek pokazał się od strony nie tylko świetnego SEOwca o bardzo biznesowym ukierunkowaniu, ale również jako… wieszcz. „Jam jest SEOwiec Twój, którym Cię wywiódł z filtrów i płatnych kanałów niewoli” – tak rozpoczęła się jego prezentacja. Ktokolwiek widział już na scenie ex-Head Of SEO Onetu, ten wie, iż podejście holistyczne, prezentujące pozycjonowanie jako część procesów w firmie, daje do myślenia nie tylko podczas współpracy z wielkimi brandami. SEO tour w 20 minut – lepszej reklamy być chyba nie mogło. Najważniejszą przesłanką jaką niosła ta prelekcja było to, iż pozycjonowanie musi współgrać z pozostałymi kanałami komunikacji / sprzedaży, a porozumienie na linii specjalista ds. SEO / dział marketingu / właściciel gwarantuje sukces.

Link building w Niemczech – Fakty i mity – Mateusz Dela

Temat wystąpienia zaintrygował mnie z prostego powodu – ze względu na moje doświadczenie na tym rynku i zapytania z niego wpływające. Słowa Mateusza w większości potwierdziły moje obserwacje, a szczególnie o obniżaniu konwersji, jeśli witryna nie jest zaopatrzona w TLD.de. Podstawy SEO w Niemczech to dużo lepszej jakości linki, anchory naked url (czyli po prostu adres strony) oraz wartościowy marketing szeptany. Pamiętajmy również, iż ceny w Niemczech korespondują z polskimi ale walutą jest… euro.

Pozyskiwanie ruchu organicznego w sklepie internetowym – dr Artur Strzelecki

Tę prezentację odbieram jako wystąpienie mogące usystematyzować wiedzę, okraszone również kilkoma trickami mniej znanymi szerszej publiczności. Jeśli dołożyć do tego bardzo przystępną i czytelną formę, uzyskujemy kawał rzetelnej wiedzy. Jeśli chodzi o pozycjonowanie ecommerców niezwykle ważne są tu technikalia, a także odpowiednia struktura sklepu – bez tego może być bardzo trudno osiągnąć wysokie pozycje, chyba że poświęcimy na to więcej czasu i pieniędzy.

Sala..jpg

Piąte z wystąpień, które dało mi do myślenia, było autorstwa Łukasza Suchego Link building za piątaka – liczę, iż zgodnie z obietnicą, autor przedstawi dalsze wyniki testów na blogu agencyjnym.

Festiwal SEO 2019 – plusy i minusy

Do niewątpliwych zalet wydarzenia należy możliwość wysłuchania prezentacji oraz networking. Te pierwsze to doskonałe źródło wiedzy na poziomie początkującym bądź średniozaawansowanym, a networking pozwala nawiązać szerokie kontakty oraz wymienić się doświadczeniami. Jeśli chodzi o problematyczne kwestie to przede wszystkim zróżnicowany poziom wystąpień – zdecydowanie osoby poczatkujące były w tym roku na uprzywilejowanej pozycji. Oczywiście, jako iż to właśnie ta grupa stanowiła większość uczestników, ciężko mieć o to pretensje do organizatorów. Miejsce, gdzie organizowany jest event, niesie poza niewątpliwymi zaletami jedną wadę – pozbawione jest baru, gdzie chcący zacząć afterparty nieco wcześniej, mogliby to uczynić.

Opinie innych uczestników

Jak po każdym tego typu wydarzeniu, oddaję głos uczestnikom, aby podzielili się refleksjami na jego temat i odpowiedzieli na 3 pytania przedstawione poniżej:

  1. Jakie są Twoje ogólne wrażenia z festiwalu?
  2. Co Ci się najbardziej podobało?
  3. Czy coś byś zmienił / nad czym organizatorzy mogliby popracować?

Grzegorz Strzelec - Właściciel SEO PLANNER

www.seoplanner.pl

Grzegorz Strzelec..jpg

Festiwal SEO, oprócz atmosfery i poziomu godnego naszej branży, to dla mnie często okazja, aby tylko raz w roku spotkać niektórych znajomych. Chyba żadna inna konferencja nie gromadzi tak wielu specjalistów w jednym miejscu. Bardzo przyjemne jest nie musieć postawić czasem kolejnych 5 kroków, by przybić piątkę czy zamienić słowo z kolegami. Jak co roku, a jestem chyba już piąty raz, poziom spełniał moje oczekiwania. Mam wręcz wrażenie, że jest coraz lepiej z punktu widzenia merytoryki i organizacji. Zawsze można znaleźć kawałeczek wiedzy, która inspiruje, każe przetestować, poprawić własny warsztat. Poza tym – moim zdaniem – ten rok był o tyle lepszy, że networking udał mi się bardziej, niż w latach poprzednich. Miałem kilka naprawdę ciekawych i rozwojowych rozmów. To często jedyna okazja, aby to się w ogóle mogło wydarzyć, bo poza konferencją byłaby mała szansa, aby ścieżki wielu ludzi się przecięły. Co mi się najbardziej podobało? Chyba najbardziej, coraz wyższy poziom merytoryczny. Także olbrzymi szacunek za to, że Artur rokrocznie słucha opinii i wprowadza zmiany, o które proszą uczestnicy. Jak zwykle sala wypełniona po brzegi, a prawie 600 osób robi wrażenie. Serio, zalecam każdemu w ramach terapii własnego ego, wyjść na scenę przed tak wielką publikę i powiedzieć cokolwiek. To naprawdę lekcja pokory. Przynajmniej dla mnie. Mam też wrażenie, że czasem niemal czekam na przerwy pomiędzy prelekcjami. A to dzięki naszemu naczelnemu konferansjerowi - Sławkowi, który z wielką charyzmą zapowiada kolejnych uczestników i pilnuje, aby na scenie nigdy nie było pusto oraz cicho. Co bym poprawił? Absolutne drobnostki, jak transmisja online (może nawet płatna) lub chociaż nagrania wideo z prelekcji, aby można było ich odsłuchać ponownie. I już absolutnie drobnostka, aby na odsłuchu na scenie był widok prezentera, a nie powielona prezentacja… oraz aby sama scena podczas wystąpień była lepiej oświetlona ;) Artur, użyj następnym razem tych świateł scenicznych.

Robert Niechciał - CEO w Ignition.co

www.ocenbank.pl

Robert Niechciał..jpg

Festiwal SEO to jedna z najważniejszych imprez branży SEO w kraju. Miałem przyjemność uczestniczyć w każdej z 7 edycji, w tym prowadzić prezentacje na 2 pierwszych w 2013 oraz 2014 roku. Od tego czasu wydarzenie traktuję jako "must go" w moim kalendarzu wyjazdowym. Niezmiennie największą wartością wydarzenia są ludzie. Mam wrażenie, że z roku na rok jest ich jeszcze więcej. W związku z tym kuluary pękają w szwach, a networking jest ciekawszy, na wyższym poziomie merytorycznym. Podoba mi się to, że Polacy są coraz bardziej otwarci na szczere, a przede wszystkim konkretne rozmowy o SEO. To dobry kierunek, dzięki któremu każdy zyska – nie ma już 'tej' tajemnej wiedzy. Niestety tego samego nie mogę powiedzieć o poziomie merytorycznym przedstawionych prezentacji. W większości były słabe. Wiem, że to, co dla kogoś jest sufitem, dla kogoś innego jest podłogą i na odwrót... ale realia SEO w roku 2019 są gdzie indziej. Być może organizatorzy powinni pomyśleć o 2 ścieżkach tematycznych, tak, by osoby początkujące odkryły ten wspaniały świat SEO, a osoby bardziej zaawansowane znalazły również coś dla siebie. W zeszłym roku życzyłem sobie, by usłyszeć "tę jedną nutkę", która zrobi różnicę. Nie udało się. Może za rok. Trzymam kciuki. Podziękowania dla organizatorów za organizację.

Szymon Słowik - SEO & digital marketing strategist, hustler, manager, blogger w Takaoto.pro

www.szymonslowik.pl

Szymon Słowik..jpg

Na największe konferencje związane z marketingiem w Polsce jeżdżę od około 7 lat. Na wielu z nich miałem okazję występować. Z czasem, poznając organizatorów kolejnych eventów, a także regularnych bywalców oraz innych prelegentów doszedłem do wniosku, że największą wartość niesie integracja środowiska oraz rozmowa w kuluarach, spotkania z ludźmi, możliwość zadania pytań „off the record” dotyczących doświadczeń innych specjalistów. Tak było również z Festiwalem SEO, na którym byłem teraz po raz czwarty. Za pierwszym razem uważnie słuchałem każdej prezentacji, lecz teraz nie ukrywam, że przyjeżdżam przede wszystkim, by spotkać się z branżą. Z rozmów z uczestnikami, tymi z dłuższym stażem, można było wywnioskować, że ważnym tematem, któremu można by było poświęcić więcej uwagi, są biznesowe aspekty działalności w branży SEO. Co chwilę na grupach dyskutujemy to o rekrutacji, to o sprzedaży usług, o modelach rozliczeń, stawkach etc. Warto może wykorzystać także Festiwal SEO jako forum do wymiany takich doświadczeń? Wielu z nas odeszło z agencji SEO lub teamów in-house, aby zostać freelancerami lub założyć własne agencje. Pierwsze lata w tym jakże specyficznym biznesie pokazują, że umiejętności SEO nie zawsze pozwalają na budowanie świetnie prosperujących firm – i odwrotnie, że sukces biznesowy osiągają ludzie, którzy posiadają średnie kompetencje w SEO, lecz wysokie kompetencje biznesowe. Mówmy o tym więcej. Podnośmy standardy, a skorzystają na tym przedsiębiorcy, ich pracownicy, a także klienci. W tym roku warto docenić starania organizatorów w zakresie cateringu. Jest progres, bo poprzednio różnie z tym bywało! W tym roku nie byłem na afterze, więc tej części nie oceniam. Wymiana doświadczeń w trakcie konferencji była dostatecznie intensywna, a na następny dzień musiałem być w Poznaniu na konferencji InfluencerLive Poznań. Za rok na pewno się wybiorę po raz kolejny na Festiwal SEO. Może tym razem będzie okazja, aby się podzielić też swoimi doświadczeniami publicznie? :) Polecam udział zarówno branżowym dinozaurom (jeśli jest jeszcze ktoś, kto nie był nigdy na Festiwalu?), jak i osobom początkującym w branży SEO, bo dla nich to na pewno spora dawka wiedzy i inspiracji.

Mateusz Dela - Founder w ContentLine

www.contentline.pl

Mateusz Dela..jpg

Mega duża dawka wiedzy, ciekawy przekrój tematów – sporo interesujących case study. Myślę, że jest to największa i najlepsza konferencja SEO w Polsce, na którą przyjeżdżają ludzie z całego kraju. Najbardziej podobała mi się prezentacja Grzegorza Strzelca! Na bardzo wysokim poziomie merytorycznym, podanym w przystępnym języku z humorem :) Jeśli chodzi o to, nad czym organizatorzy mogliby popracować, to moim zdaniem po tylu edycjach Artur doprowadził to wydarzenie praktycznie do perfekcji. Jest zawsze otwarty na uwagi widzów i wdraża potrzebne zmiany. Jedyne, do czego mogę się przyczepić to miejsce na afterparty – wierzę, że za rok będzie lepiej!

Michał Chlewiński - CEO i co-founder w Linkhouse

www.linkhouse.co

Michal Chlewinski - foto relacja fseo19..png

Ciężko być na Festiwalu SEO i mieć inne niż bardzo pozytywne wrażenia. Z roku na rok impreza jest coraz bardziej dopracowana. Sprawdzona lokalizacja, branie pod uwagę sugestii uczestników z ostatnich lat, doświadczony zespół organizatorów i niezastąpiony prowadzący składają się na sukces wydarzenia. To także świetna okazja do spotkania praktycznie całej polskiej branży SEO w jednym miejscu. Co mi się najbardziej podobało? Gdy wszystko działa jak należy, ciężko wyróżnić pojedyncze elementy. Dobrze widzieć, że uwagi uczestników z poprzednich lat zostały wzięte pod uwagę i sytuacja gastronomiczna uległa znacznej poprawie. Na wyróżnienie na pewno zasługuje stoisko Senuto – myślę, że zainspirujemy się i w przyszłości również na naszym pojawi się więcej sportu :) Dodatkowego uroku Festiwalowi dodaje oficjalna prohibicja ;) Aczkolwiek, jak na każdym tego typu wydarzeniu na scenie pojawiły się prezentacje, po których spodziewaliśmy się więcej i prelegenci, którzy wydawali się zaskoczeni tym, jak długo trwa przejście przygotowanych przez nich slajdów. Takich sytuacji było jednak niewiele i ogólny poziom prelekcji uważam za wysoki. Tym, czego mi brakuje (choć biznesowo poniekąd rozumiem) są nagrania prezentacji dostępne po festiwalu dla uczestników.

Illia Koliadiuk - Affiliate Manager w Nutriprofits

www.nutriprofits.com

Illia Koliadiuk..jpg

Cała impreza dała wiele okazji do poszerzenia swoich horyzontów SEO, poznania znanych specjalistów i wzięcia udziału w ciekawych dyskusjach, nie tylko na temat pozycjonowania. Podobało mi się, że najważniejsi i odnoszący największe sukcesy ludzie w branży zebrali się na festiwalu. Można było spotkać się osobiście, porozmawiać i podzielić się doświadczeniami - jak wiemy, to jest bardzo ważne dla osiągniecia rozwoju własnych umiejętności. Być może warto zastanowić się nad innym podejściem (formatem) afterparty dla większej możliwości nieformalnej komunikacji w swobodnej atmosferze.

Część zdjęć wykorzystano dzięki uprzejmości organizatora festiwalu SEO.

Paweł Kozłowski

Zapytaj autora:

Paweł Kozłowski

pawel.kozlowski@adcookie.pl