- Blog
Jak sprostać oczekiwaniom współczesnych klientów? Sprzedaż w branży rolniczej
W dzisiejszych czasach sukces w branży rolniczej wymaga czegoś więcej niż tylko doskonałej jakości produktów. Kluczowym elementem staje się umiejętność zrozumienia i potrzeb współczesnych klientów, którzy kierują się wygodą i trendami. Obserwacja oraz zrozumienie, jak zmieniają się oczekiwania konsumentów z biegiem czasu, może pomóc dostosować strategię Twojego biznesu, tak aby zwiększyć sprzedaż i zbudować trwały sukces na rynku.
Nowoczesny konsument rolny – kim jest i czego oczekuje?
Zrozumienie współczesnego konsumenta jest fundamentem skutecznego marketingu. Dziś klienci są bardziej świadomi, lepiej poinformowani i mają wyższe oczekiwania wobec sklepów internetowych i produktów, które kupują. W branży rolniczej obserwujemy kilka kluczowych trendów, które kształtują potrzeby i oczekiwania klientów. A są to:
- Świadomość ekologiczna i zdrowotna – coraz większa liczba konsumentów zwraca uwagę na to, skąd pochodzą produkty, które kupują, oraz jakie mają one wpływ na ich zdrowie i środowisko. Klienci coraz częściej wybierają produkty ekologiczne, organiczne i wolne od chemicznych dodatków, nawet jeśli oznacza to wyższą cenę. Ten trend wychwycili założyciele sklepu Bio Planet, który jest liderem polskiego rynku e-commerce w sprzedaży zdrowej żywności, oferując ponad 8 000 ekologicznych produktów. Firma wspiera lokalnych producentów i aktywnie edukuje konsumentów o świadomej konsumpcji, inspirując do proekologicznych zmian.
- Transparentność i autentyczność – współczesny konsument oczekuje, że firmy będą przejrzyste w swojej działalności. Chce wiedzieć, jak są produkowane kupowane przez niego produkty, skąd pochodzą surowce oraz jakie są standardy etyczne stosowane przez producenta. Autentyczność w komunikacji i działaniach firmy jest wysoko ceniona i pozwala na zbudowanie lojalności wobec konsumentów. W ostatnim czasie popularnym tematem pokazywanym “od kuchni” są Lasy Tlenowe S.A., które regularnie publikują wyniki badań dotyczących wpływu drzew tlenowych na środowisko, co potwierdza ich zaangażowanie w etyczne standardy produkcji. Firma duży nacisk kładzie na autentyczność komunikacji, co przyciąga konsumentów, którzy cenią sobie zrównoważony rozwój i transparentność. Model biznesowy, oparty na tokenizacji sadzonek, dodatkowo wzmacnia zaufanie i zaangażowanie społeczności.
- Personalizacja oferty – to nic innego niż potrzeba odnalezienia swojego ,,ja” na linii komunikacji z marką. Klienci oczekują, że oferta producenta, czy sklepu będzie dostosowana do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Chcą sprawnego i profesjonalnego rozwiązania swojego problemu wynikającego z braku posiadania konkretnego produktu, który Ty jesteś w stanie im dać. A tak robi firma BIOFEED zajmująca się produkcją suplementów i pasz dla zwierząt gospodarskich. Sklep spersonalizował swoje produkty dla koni pod konkretny typ zwierzęcia. W ofercie można zobaczyć m.in. pasze dla koni sportowych oraz suplementy dla koni mających problemy oddechowe. Dodatkowo marka umożliwia bezpłatną konsultację z dietetykiem, który indywidualny ułoży plan żywienia dla zwierzęcia.
Personalizowane oferty możesz tworzyć, chociażby przez wysyłkę do lojalnych klientów newslettera, w którym zwrócisz się do nich po imieniu. Dzisiejsze rozwiązania Marketing Automation dadzą Ci nawet możliwość personalizowania ofert w takich newsletterach na podstawie segmentacji baz klientów, do których je wysyłasz.
- Łatwy dostęp do informacji – musisz dać klientom możliwość szybkiego znalezienia tego czego szukają. Sam asortyment nie jest wszystkim, co zaspokoi w 100% potrzebę klienta na etapie ścieżki zakupowej. Ważne, aby klient miał łatwy dostęp do informacji na stronie www. o składzie produktu, jego pochodzeniu oraz zasięgnąć o nim opinii innych użytkowników.
- Zrównoważony rozwój – rolnictwo ekologiczne niesie ze sobą nie tylko możliwość dotacji dla Twojego biznesu. U współczesnych konsumentów coraz większą rolę w decyzjach zakupowych odgrywają kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Klienci poszukują produktów, które są wytwarzane z poszanowaniem środowiska, minimalizują ślad węglowy i wspierają lokalne społeczności.
Prowadząc produkcję w myśl zrównoważonego rozwoju możesz zabiegać o otrzymanie certyfikatów potwierdzających jakość Twoich produktów np. QAFP (System Gwarantowanej Jakości Żywności), który potwierdza jakość mięsa kształtowanej w całym procesie produkcyjnym „od pola do stołu”, zaczynając od doboru wyselekcjonowanych ras zwierząt, poprzez produkcję, pakowanie, aż po dystrybucję. Spełnienie wymagań jednostki certyfikującej da Ci odznaczenie, które wyróżni Twoje produkty w oczach świadomych konsumentów.
Dlaczego nowoczesne podejście do marketingu w rolnictwie przynosi dobre rezultaty?
Zastanówmy się, jak wygląda dzisiejsza rzeczywistość w branży rolniczej. Rolnicy, tak samo jak inni przedsiębiorcy, coraz częściej sięgają po nowoczesne technologie. Nie tylko do usprawniania procesów upraw, chowu zwierząt, czy też samej produkcji, ale także do zdobywania informacji i podejmowania decyzji biznesowych.
Podejście do marketingu powinno rozwijać się wraz z innowacjami w biznesie. W tym kontekście warto przykładowo odpuścić sobie priorytet na reklamę w prasie na rzecz inwestycji w rozwój strony internetowej, dobrze spozycjonowanej, przejrzystej dla każdego użytkownika poszukującego konkretnego produktu. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – wraz z rozwojem digitalizacji zmieniają się nawyki konsumentów.
Reklama tradycyjna – czy to nadal ma sens?
Kiedyś reklama w branżowych czasopismach rolniczych była skuteczną metodą dotarcia do klientów. Jednak dziś, gdy większość z nas codziennie korzysta z internetu, drukowane reklamy tracą na znaczeniu. Pomyśl, kiedy ostatnio przeczytałeś reklamę w gazecie, która rzeczywiście przyciągnęła Twoją uwagę? Nawet jeśli zdarza się to od czasu do czasu, to na pewno jest to rzadsze niż kiedyś.
Dlaczego warto zainwestować w kampanie online?
Kampania w Google Ads, czy z wykorzystaniem narzędzia Programmatic to nowoczesne rozwiązanie, które umożliwia precyzyjne dotarcie do grupy docelowej. Dzięki zaawansowanym algorytmom reklama może być wyświetlana dokładnie wtedy i tam, gdzie trafi do osób, które potrzebują oferowanego przez Twoją firmę produktu lub usługi. Oznacza to, że jeżeli jesteś producentem maszyn rolniczych, osoba szukająca informacji o nowoczesnych maszynach czy technikach naprawy starych maszyn zobaczy Twoją reklamę w momencie, kiedy jest w jego głowie potrzeba poprawienia jakości sprzętu, którym dysponuje.
Mierzalność efektów – każda kampania internetowa jest w pełni mierzalna.
Po zakończeniu kampanii internetowej, niezależnie od miejsca, w którym ją prowadzisz — otrzymasz dokładne dane na temat liczby wyświetleń, kliknięć w reklamę, konwersji i skuteczności danych reklam vs. budżetu, który na nie przeznaczyłeś. To pozwala też na optymalizację kampanii w czasie rzeczywistym i wyciąganie wniosków na temat tego, jaki kanał i komunikacja są bardziej rentowne dla Twojego biznesu.
Jak dostosować komunikację w branży rolniczej do oczekiwań współczesnych klientów?
Oto kilka kluczowych kroków, które mogą pomóc w budowaniu relacji z klientami oraz we wzmocnieniu pozycji Twojej firmy na rynku:
- Budowanie marki opartej na wartościach
Niech Twoja marka podziela wartości klientów. Skoncentruj się na budowaniu brandu, który jest spójny, autentyczny i wierny pewnym zasadom. Znajdź wyróżnik, który cechuje Twoją firmę i chwal się nim! Komunikuj wartości, jakie niesiesz, nieważne czy jest to zrównoważony rozwój, ekologia, wsparcie dla lokalnych społeczności, czy dbałość o każdy detal Twoich wyrobów. To czynniki składające się na historię marki i produktów, które klienci kochają.
Budowanie marki opartej na wartościach pomaga w kreowaniu lojalności wśród klientów. Nawet się nie spostrzeżesz, jak szybko Twoja firma wyróżni się na tle konkurencji.
Sklep z przysmakami dla koni Candy Horse jest przykładem maki powstałej z pasji do parzystokopytnych. Brand w swojej komunikacji podkreśla bliskość z naturą, z której czerpią inspiracje do tworzenia produktów. Dzięki innowacyjnym recepturom, w których wykorzystują naturalne składniki, marka nie tylko spełnia oczekiwania klientów, ale także promuje zdrowe odżywianie koni, budując trwałą lojalność i zaufanie wśród swojej społeczności.
- Zwiększenie transparentności i autentyczności
Rolnicy powinni otwarcie dzielić się informacjami na temat swojej działalności – od sposobu produkcji, przez pasję i miłość, jaką w nią wkładają, po politykę cenową.
Jednym z narzędzi, które mogą pomóc w budowaniu transparentności, są media społecznościowe. Kiedy ostatni raz opublikowałeś post na firmowym Facebooku? Brak Ci pomysłu na treść? Po prostu opowiedz o swoim dniu w gospodarstwie, pochwal się nową maszyną, pokaż procesy produkcji oraz przedstaw swoich pomocników. Po czasie pomysły same zaczną przychodzić Ci do głowy, a wraz z kolejnymi publikacjami na Twoim fanpage’u przybędzie więcej fanów. Nie jesteś jeszcze aktywny na grupach Facebookowych? Odkryj ich potencjał i znajdź miejsce, w którym będziesz mógł wziąć udział w dyskusjach, na tematy związane z Twoją branżą. Możesz np. dołączyć do “Sprzedaż/kupno (GIEŁDA) maszyn i urządzeń rolniczych”.
- Segmentacja rynku – klucz do sukcesu
Nie próbuj sprzedawać swoich produktów wszystkim – to zbyt szerokie podejście, które rzadko przynosi dobre rezultaty. Skoncentruj się na konkretnej grupie docelowej, której potrzeby najlepiej odpowiadają Twojej ofercie. Na przykład, jeśli specjalizujesz się w produkcji pasz dla koni sportowych jak np. wcześniej wspomniany BIOFEED , Twoją grupą docelową mogą być świadomi konsumenci w dużych miastach i ich okolicach, dlatego warto do nich wyjść, nie zawężając się tylko do swojego lokalnego obrębu. Zrozumienie, kto jest Twoim klientem, pomoże Ci dostosować zarówno produkt, jak i komunikację marki.
- Komunikacja omnichannel
Tradycyjni konsumenci w branży rolniczej, którzy polegali na lokalnych dostawcach i bezpośrednich relacjach, teraz coraz częściej korzystają z nowych technologii, szukając informacji i ofert w różnych kanałach – od sklepów internetowych, przez aplikacje mobilne, po media społecznościowe. Marketing omnichannel pomoże Ci na budowanie relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami na nowym poziomie. Dzięki spójnej komunikacji we wszystkich kanałach Twoi odbiorcy poczują się bardziej związani z marką. Działania omnichannel możesz prowadzić nawet w branży przetwórczej jak np. Sery Łomnickie, które angażują swoją społeczność m.in na Facebooku, Instagrami i YouTube.
Chcę poprawić swój marketing — co dalej?
Skuteczny marketing rolniczy w dzisiejszych czasach to coś więcej niż tylko sprzedaż produktów. To budowanie relacji z klientami, zrozumienie ich potrzeb oraz umiejętność dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych. Rolnicy, którzy potrafią skutecznie łączyć tradycyjne wartości z nowoczesnymi narzędziami marketingowymi, mają szansę na osiągnięcie trwałego sukcesu.
Jeżeli chcesz, aby Twoje produkty zdobyły serca konsumentów, zastanów się, jakie kroki podjąć, aby Twoja firma wyróżniała się na tle konkurencji.
Jeśli czujesz, że nadszedł czas na rozwinięcie skrzydeł i wprowadzenie Twojego biznesu na wyższy poziom, skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci warsztatowo opracować strategię na przyciągnięcie nowych klientów i umocnienie Twojej pozycji na rynku.
Niezależnie od tego, czy chcesz poprawić widoczność swojej strony internetowej, wzmocnić obecność w mediach społecznościowych, czy sprzedawać więcej produktów z pomocą kampanii internetowych.
Autorka: Agnieszka Muraszko
godzinną konsultację
Zobacz podobne wpisy na
blogu:
Scrolluj w bok
- Blog
Employer branding — czyli dlaczego najlepszym wabikiem na nowego pracownika, jest ten, którego już zatrudniasz
- Blog
International Nutra Meet Up Conference 2019 Kiev
- Blog
Jak zaplanować proces onboardingu, żeby oszczędzić stresu pracownikowi i pracodawcy, i dlaczego zacząć jeszcze przed rozpoczęciem pracy
Zobacz podobne
wpisy na blogu:
Scrolluj w bok
- Blog
- Blog