Digital Marketing

Jak mądrze inwestować ograniczony budżet marketingowy?

Czas czytania: 10 min

Uwaga spoiler: budżet marketingowy zawsze jest ograniczony! Masz do dyspozycji kilka milionów, a może kilka tysięcy? To tylko liczby. Najważniejszym punktem odniesienia są cele Twojej firmy. Potem wystarczy tylko mądrze inwestować. Jak to zrobić?

Zanim zaczniesz wydawać na reklamę upewnij się, że wykorzystałeś wszystkie inne metody.

Bardzo często remedium na brak klientów, zapytań czy sprzedaży wydaje się kampania reklamowa. A zaraz potem pojawiają się kolejne (nie zawsze trafione) pomysły: Bądźmy w Google! Odpalamy social media! Jasne, świetnie, ale to wszystko wymaga budżetu. A pytanie brzmi – czy wyczerpałeś wszystkie możliwości, które nie generują bezpośrednich kosztów?

Najpierw zrób krótkie podsumowanie:

Jeżeli nie, to zacznij nad tym pracować nim zaczniesz wydawać. A jeżeli już wydawać to mądrze! Czyli jak? Kilka zasad, które mogą pomóc:

1) Nie wchodź all-in, dozuj budżet reklamowy

Jeżeli Twój budżet jest ograniczony, to nie stawiaj od razu wszystkiego na jedną akcję. Zacznij od sprawdzonych, najefektywniejszych (w większości przypadków) kanałów takich jak: Google Ads (Search + PLA) czy Remarketing. Dopracuj kampanię, zoptymalizuj stronę www, podnieś zwrot z inwestycji i konsekwentnie skaluj działania reklamowe. Nie bój się eksperymentować, bo nowe, ciekawe formy promocji, mogą dać Ci znaczną przewagę, ale są też ryzykowne. 80% budżetu inwestuj w sprawdzone formy, a 10-20% przeznacz na testy nowości.

Świetnym przykładem, może być tutaj rozwój naszej współpracy z marką Misioo Handmade, gdzie zaczęliśmy od odświeżenia wizerunku identyfikacji wizualnej, postawienia nowego sklepu e-commerce, następnie zoptymalizowania kampanii Google Ads i zwiększenia o 100% ROI. Obecnie wchodzimy w obszary social media oraz kolejne rynki zagraniczne. I to wszystko w rok konsekwentnej współpracy, skalowania działań marketingowych. Case study z tej optymalizacji dostępne tutaj.

A jeżeli już emitujesz kampanię w Google Ads sprawdź najpierw, czy da się ją jeszcze zoptymalizować. Przykład? Zobacz case study, gdzie w 3 miesiące zoptymalizowaliśmy kampanię tak, że zwiększyliśmy liczbę konwersji o 51%, jednocześnie zmniejszając koszt jej pozyskania.

2) Postaw na to, co ma wpływ na konwersję

Zamiast wydawać coraz większe budżety stricte na reklamę może jest szereg innych elementów, które poprawione znacznie podniosą Twoją sprzedaż online czy inny rodzaj konwersji (np. ilość zapytań)?

Do takich przykładów należą:

Testy A/B są efektywne, ponieważ niewielką zmianą w wyglądzie formularza, ułożeniu, wyglądzie karty produktu, a czasem samym komunikacie, można zwiększyć konwersję i uzyskiwane efekty o 35-100%. Jednocześnie testy da się prowadzić bez angażowania działu IT, a ich koszty są często znacznie mniejsze (kilkaset – tysiąc zł per test) niż wydatki na kampanię reklamową. W tym artykule znajdziesz kilka przykładów testów A/B, a także dodatkowych rad – jak nie stracić budżetu reklamowego.

3) Horyzont czasowy

Jeżeli chcesz szybkiego zwrotu z inwestycji, to nie zaczynaj SEO i Content marketingu, licząc że za dwa miesiące zwrócą się z nadwyżkąTakie działania potrzebują min. 6 miesięcy, by pokazać swoją siłę. Mogą i powinny wrócić ze zdwojoną siłą, ale wymaga to czasu, nakładów i cierpliwości. Jakie efekty, nawet w konkurencyjnej branży jak ubezpieczenia, może przynieść dobre SEO? Wskakuj do case study i przekonaj się, że dobrze dobrane frazy mają moc.

Potrzebujesz efektów w krótszym czasie? Znacznie szybciej zacznie się zwracać np. Google Ads, które dobrze zoptymalizowane mogą osiągnąć szybko ogromne zwroty z inwestycji. Co powiesz na zwiększenie ROAS o 100% w 2 miesiące? Po szczegóły wskakuj tu – case study.

4) Nie łap się na (pozorne) okazje

Na rynku usług marketingowych, aż roi się od mitów i cudownych rozwiązań, dających szybki zwrot z inwestycji. Pamiętaj jednak, że czyha tam wiele pułapek.  Rozliczenie za efekt (CPS, CPL), niskie stawki, wszystko to na papierze i w obietnicach wygląda pięknie, ale w rzeczywistości najczęściej kończy się zmarnowanym budżetem i brakiem realnego przełożenia na sprzedaż.  Praktyki takie jak fraudy, boty, niskiej jakości leady, boty czy korejestracja zjadają nawet ⅓ budżetów marketingowych. Konkretne przykłady z polskiego rynku? Proszę bardzo. Sektor bankowy – 50 tys. bot leadów w kampanii klienta – wygenerowane oszczędności marketingowe dla klienta: 27 tys. zł (1 miesiąc). Klient z branży finansowej 120 tys. fałszywych kliknięć w ciągu miesiąca z mailingów oraz afiliacji – wygenerowane oszczędności marketingowe dla klienta: 80 tys. zł (1 miesiąc). Więcej o tym zjawisku i jak się przed nim bronić w tym artykule.

Coraz częściej przy audytach wychwytujemy nieuczciwe praktyki, na których klienci tracą tysiące złotych i czasem miesiącami są oszukiwani. Jeżeli chciałbyś, abyśmy przyjrzeli się twoim kampaniom – napisz do nas!

5) Właściwa proporcja budżetu na media vs na produkcję materiałów

Musisz pamiętać, że obecnie kampanie wymagają nakładów na promocję. Pomijając oczywiście efekt wirusowy, który – nie oszukujmy się – jest w dużej mierze kwestią szczęścia i ciężko na nim opierać predykcje wzrostu biznesu.  W pozostałych przypadkach nawet jeżeli na content do social mediów, na piękny spot video czy stronę www wydasz krocie, to nie będzie efektów, jeżeli nie przeznaczysz znacznie większego budżetu na ich promocję! I stosunek nakładów na produkcję materiałów do kampanii  vs promocję powinien wynosić nie 50:50, tylko maksymalnie 20:80.

6) Influencer marketing

Może być także świetną formą skutecznej promocji, dodatkowo poza sprzedażą, także zwiększającą wiarygodność Twojej marki, ponieważ będzie ona podbita autorytetem specjalistów. Ale! Znów kluczem jest to, by zrobić to mądrze. Wyselekcjonuj nie najpopularniejszych influencerów, ale tych być może mniejszych, ale za to bardzo zaangażowanych, mających świetny dialog ze swoją społecznością i pasjonatów, którzy docenią Twój produkt! Zobacz, jak można osiągnąć blisko 180 publikacji, blisko 2 mln zasięgu, 160 tys. reakcji pod postami, bez żadnej, płatnej promocji. W tym case study opisujemy cały proces.

Mam nadzieję, że tych kilka uniwersalnych rad pozwoli Ci znacznie zoptymalizować Twoje działania marketingowe, a gdybyś potrzebował konkretnego i skutecznego planu działań – napisz! Niezobowiązująco przeanalizujemy sytuację Twojej marki i wskażemy, jak zapewnić jej wzrost!

Poniżej wszystkie informacje w pigułce:

Zapytaj Autora

Mateusz Sobieraj

Mateusz Sobieraj

Chcesz porozmawiać o szczegółach?
Napisz do naszego eksperta!

Podobne wpisy

Czas czytania: 11 min

Marka vs nowe nawyki konsumenckie – strategia na nowe czasy

You never let a serious crisis go to waste.And what I mean by that it’s an opportunity to do things you think you could not do before. Rahm Emanuel Od ponad roku działamy w nieustającym kryzysie. Zmieniły się wartości i priorytety. Izolacja wymusiła nie tylko reorganizację modeli konsumpcji, ale także nawyków konsumenckich. […]

Czas czytania: 8 min

adCookie + Leżę i Pracuję = marketing, który zmienia świat na lepsze

Marketing to pojęcie, zyskujące na znaczeniu dzięki działaniu. Razem z Leżę i Pracuję, fundacją i agencją marketingową, stawiamy na marketing, który popycha świat do przodu, wychodzi poza sztywne ramy i szuka rozwiązań. W myśl zasady […]

Grafika Google Ads
Czas czytania: 9 min

Deweloperze! Na te pułapki w kampaniach online musisz uważać – Google Ads i E-mail marketing

Czy miałeś kiedyś wrażenie, że inwestujesz w kampanię, a nie widzisz wyraźnych efektów? Wydawanie pieniędzy w błoto potrafi mocno zniechęcić do tego medium, ale nie musi tak być. Przyczyna często nie leży po stronie samego […]

fala-gora

Porozmawiajmy!

Chcesz szybko się z nami skontaktować? Zadzwoń! Jesteśmy dostępni w godz. 9:00 – 17:00 w dni robocze

+ 48 534 608 592

Wolisz do nas napisać? Skorzystaj z poniższego adresu:

biuro@adcookie.pl

Masz marketingowy problem lub wyzwanie? Formularz obok jest do Twojej dyspozycji

fala-dol