Dowiedz się, jak poprawnie analizować dane w e-commerce [webinar] →

Jak kreować spójny wizerunek marki w social media – praktyczny poradnik + checklista

/

/

Jak kreować spójny wizerunek marki w social media

Marki nieustannie rywalizują o uwagę klientów w cyfrowym świecie. Przyciągają nowych niezliczonymi aktywacjami, walczą o utrzymanie obecnych, lojalizując ich na różne sposoby. Spoiwem łączącym te wszystkie działania jest wizerunek, a konkretnie jego spójność, która stanowi tu istotny wyróżnik danego brandu. Co zrobić, by tę jednolitość budować i utrzymać w morzu różnorodnych platform oraz nowinek? Jak uwzględnić elementy graficzne, treści tekstowe i zachować odpowiednie interakcje z użytkownikami? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Czym jest spójny wizerunku marki?

Wróćmy na chwilę do podstaw, bo te wpływają na dalszy sukces. 
 
W świecie dominacji mediów społecznościowych, niezliczonych kampanii reklamowych, eventów, to właśnie spójny wizerunek ma kluczowe znaczenie w szeroko rozumianej komunikacji marketingowej. Dzięki niemu budujemy lojalną społeczność i przyciągamy uwagę klientów. Ale czym tak właściwie on jest? W jakich ramach go zamknąć? 

 Ogólnie rzecz biorąc chodzi o utrzymanie jednolitego tonu wypowiedzi (tj. określonego na początku tone of voice, postrzegania marki, jej claimu), estetyki oraz ogólnego sposobu kreowania firmy online. Stanowi to fundament każdej skutecznej digitalowej strategii. Global Banking and Finance raportuje, że 71% konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupu usługi lub produktu, które znają. Gdy muszą wybrać między znaną a nieznaną marką, zdecydują się częściej na tę pierwszą. 

Uważam, że utrzymanie spójnego wizerunku marki to podstawa do budowania jej rozpoznawalności. Kiedy odbiorcy widzą znane im kolory, logo, czy styl komunikacji, mogą łatwo skojarzyć je z konkretną marką, dzięki czemu łatwiej przyswajają informacje i wiedzą, czego mogą się spodziewać. 

 Konsekwentny przekaz pozwala lepiej zrozumieć misję, wartości i ofertę marki. Co więcej, kiedy klienci widzą, że komunikacja jest spójna we wszystkich kanałach, łatwiej uwierzą, że marka jest solidna i godna zaufania. 

Pamiętajmy przy tym, że utrzymanie spójnego wizerunku nie powinno oznaczać sztuczności. Odbiorcy coraz bardziej cenią sobie transparentność i szczerość, dlatego warto zachować równowagę między spójnością a autentycznością. 

Nie bójmy się eksperymentować i wprowadzać nowych pomysłów, które są zgodne z tożsamością marki, ale jednocześnie wnoszą coś świeżego i angażującego. Zbyt sztywne trzymanie się jednego stylu może sprawić, że marka stanie się mało atrakcyjna i przestarzała. 

Katarzyna Nowicka, Social Media Managerka, adcookie

Jakich skutków można oczekiwać po dobrze określonych cechach marki? 

Jesteśmy bombardowani ze wszystkich stron kreacjami, promocjami, markami i nowymi kanałami. Coraz ciężej wyróżnić się w tym tłumie. Dzięki idealnie skrojonej strategii wizerunkowej odhaczysz nie tylko tę zaletę, ale: 

1. Zbudujesz zaufanie i lojalność – wraz z dobraniem działań dopasowanych do misji/wizji marki i kultywowanie ich poprzez działania, zaprezentujesz spójny autorytet wśród obserwujących.  
 
Świetnym przykładem jest polska marka @your_kaya, która zdała sobie sprawę z obecnego zapotrzebowania na kobiece produkty, ale i brakującą lukę, którą wypełnili w social mediach dla dziewczyn, które szukają edukacji (ich drugi profil @youknow_pl

yourkaya w social media

2. Zwiększysz stopień zaangażowania – nie ulega wątpliwości, że ludzie doceniają spójność i częściej angażują się w treści, które ją posiadają. Kiedy widzą spójną grafikę i rozpoznają styl komunikacji, wiedzą, kto za nią stoi i czego mogą się spodziewać. To pozwala im szybko powiązać te elementy z konkretną marką. 

Tutaj od razu na myśl przychodzi profil @inpost. Ich kreacje są tak charakterystyczne, a zabawny styl pisania i kreatywność sprawia, że mają masę komentarzy na swoich platformach. 

inpost w social media

3. Podniesiesz profesjonalizm firmy – spójność przekazu i wizerunku firmy zapewnia odbiorcom poczucie bezpieczeństwa, ułatwiając zarządzanie w trudnych sytuacjach. Gdy wszystkie elementy komunikacji i wizerunku współgrają ze sobą, odbiorcy mogą łatwiej przewidywać przebieg różnych scenariuszy. W ten sposób powstaje zaufanie do firmy, która wydaje się bardziej przewidywalna i profesjonalna nie tylko w oczach klientów, ale również partnerów biznesowych. 

@monikakaminska_official i @monikakaminska_unofficial pokazuje, że warto tworzyć treści felietonowe/życiowe, a nie tylko stricte sprzedające. Styl wypowiedzi oraz kreacje zostały dobrane tak, że migając na stronie głównej i obserwator dalej wie, kto za nimi stoi oraz czego może się spodziewać.

Monika Kamińska w social media

4. Osiągniesz lepsze wyniki marketingowe połączenie działań contentowych, graficznych i strategicznych przynos lepsze wyniki z zakresu generowania leadów, konwersji oraz retencji klientów. Spójna strategia pozwala określić kluczowe, choć często niewidoczne cechy, które następnie mogą być ciekawie przekazane przez copywriterów i uwidocznione przez grafików, aby ostatecznie za sprawą promocji dotrzeć do szerszego grona odbiorców

content marketing w social media

Zrozumienie swoich odbiorców jako napęd do działania lub wprowadzania zmian

Czasami grupa docelowa nie jest dokładnie określona, a działania nie są wystarczające do jej spełnienia. Co wtedy? 
 
Media społecznościowe w firmie nigdy nie są prowadzone dla samego siebie. Dlatego ważne jest wyjście poza strefę komfortu i własnego ja. W tym przypadku odbiorca ma znaczenie. Rozwój Twojej marki wymaga zrozumienia społeczności, jej potrzeb i oczekiwań. Wszystkie wskazówki są ważne! 

  • Rozpocznij od zidentyfikowania kluczowych grup demograficznych odbiorców. To obejmuje analizę danych, takich jak wiek, płeć i lokalizacja, a także głębszą analizę danych związanych z zainteresowaniami, aktywnością online i nawykami zakupowymi. Wykorzystaj zewnętrzne narzędzia analityczne i możliwości mediów społecznościowych. Do tego użyj Meta Business Suite, statystyki z aplikacji Instagram, czy TikTok. Oprócz tego warto poznać Hootsuite, Brand24, Google Analytics. Krok ten ułatwi zrozumienie interakcji konsumentów z Twoją marką, pomoże określić treści, które są najbardziej angażujące. 

  • Wypracuj persony, które pomogą lepiej zrozumieć potrzeby, preferencje i problemy klientów, co ostatecznie ułatwi dostosowywanie treści oraz komunikację. Stworzenie person umożliwi między innymi podjęcie decyzji, czy komunikację kierować do mężczyzn, kobiet, młodzieży. Określi, czy to mają być osoby preferujące bardziej wyszukany styl, czy lubiące lekką zabawę słowem. Dodatkowo, poznanie person pozwoli zidentyfikować między innymi, w jakich porach dnia są aktywne w internecie, czym zajmują się w wolnym czasie, czy mają rodzinę i jakie są ich zainteresowania. Precyzyjne ustalenie grupy docelowej umożliwia odpowiadanie na potrzeby konkretnych grup klientów i pozwala na lepsze targetowanie, co prowadzi do większego zaangażowania odbiorców oraz skuteczniejszej sprzedaży. Dzięki temu możesz dostosować swoją ofertę i komunikację do różnych segmentów rynku, co zwiększa efektywność działań marketingowych i sprzedażowych. 

  • Aktywnie słuchaj społeczności. Oznacza to monitorowanie komentarzy, opinii, recenzji i reakcji na treści udostępniane przez Twoją markę. Bądź transparenty i gotowy do prowadzenia dialogów. Szczególnie młodsze pokolenie bardzo lubi wdawać się w rozmowy z markami. 

Grafiki są pierwszym elementem przekazu w mediach społecznościowych. Sprawdź, czy Twoje są spójne pod względem stylu i używanych elementów graficznych. Pamiętaj o umieszczeniu logo firmy, odpowiednich kolorach i czytelnej kompozycji. 

kreowanie spójnego wizerunku w social media

Strategia komunikacji jako kolejny spójny element

Dzięki planowaniu publikacji oraz późniejszemu, konsekwentnemu komunikowaniu się na różnych platformach, masz szansę efektywnie dotrzeć do swojej społeczności i utrzymać ich zaangażowanie na wyższym poziomie. 
 
Zanim zaczniesz tworzyć plan publikacji, sprecyzuj cele, które chcesz osiągnąć dzięki obecność w mediach społecznościowych. Czy chcesz promować nowe produkty, zwiększyć zaangażowanie, przychód lub poprawić rozpoznawalność marki? Określenie tego pomoże Ci lepiej dopasować strategię publikacji do potrzeb. 

Określ, jak często planujesz udostępniać treści. Ważne jest, aby zachować równowagę między regularnością a jakością przekazu. Rzadkie publikacje mogą prowadzić do utraty zainteresowania, natomiast zbyt częste mogą być postrzegane jako nudne lub spamerskie. Oba te skrajne podejścia mogą prowadzić do strat w liczbie obserwujących. Pamiętaj, żeby być elastycznym i reagować na bieżące komentarze społeczności.  

Stwórz plan publikacji, który obejmuje różne rodzaje treści i platformy społecznościowe. Określ unikalne cechy, wizję/misję swoje marki, sposób wypowiedzi (tone of voice), którym będziesz się posługiwać. Dołącz do tego slogany i chwytliwe teksty, które podkreślą podejście. Nie zapomni o języku, którego chcesz używać, ale i tego, który chcesz ominąć. 

Zdefiniuj kolory, fonty, logo, obszary wolne, wykorzystywane emotikony, ikonki, styl zdjęć, czy wideo, które tworzą tożsamość wizualną marki. Te wytyczne będą podstawą do tworzenia spójnych treści graficznych oraz komunikacyjnych. Dostosuj harmonogram do aktualnych wydarzeń, promocji oraz kampanii.  

Regularne monitorowanie wyników publikacji oraz interakcji z użytkownikami pozwala ocenić skuteczność przyjętej strategii komunikacyjnej. Na podstawie zebranych danych, podejmuj działania korygujące i dostosuj strategię do uzyskanych informacji. Tylko w ten sposób można osiągnąć trwały sukces w mediach społecznościowych. 

kreowanie spójnego wizerunku w social mediach

Jak stworzyć unikalną relację z użytkownikami? 4 pomysły, które musisz poznać

Nawiązywanie relacji i zaangażowanie się w interakcje z użytkownikami wymaga bardziej spersonalizowanego podejścia niż kiedykolwiek wcześniej. 
 
Indywidualne interakcje pomagają budować silniejsze więzi ze społecznością, zwiększają zaufanie i lojalność wobec marki. Jak zatem je skutecznie tworzyć? 

1) Zbieraj informacje o swoich obserwatorach (zainteresowania, preferencje i problemy). Im bardziej zrozumiesz swoją społeczność, tym łatwiej będzie dostosować nie tylko interakcje do ich potrzeb, ale i ofertę.
2) Aby ułatwić interakcje, w komunikatach i odpowiedziach użyj imion użytkowników. Dostosowuj komunikaty do konkretnych sytuacji oraz unikaj szablonowych odpowiedzi. Użytkownicy czują się docenieni, gdy otrzymują takie wiadomości, co skłania ich do dalszego angażowania się w postach.
3) Bądź aktywny na platformach społecznościowych i regularnie angażuj się w interakcje z użytkownikami. Szybko reaguj na komentarze, pytania i wiadomości, aby wykazać troskę o społeczność i gotowość do dialogu.
4) Najważniejsze jest, aby być autentycznym i ludzkim w interakcjach z użytkownikami. Pokaż swoją osobowość i zainteresowanie ich opinią.

Optymalizacja treści na różnych platformach społecznościowych

Każda platforma ma swoje unikalne cechy, preferencje użytkowników oraz formaty treści, dlatego ważne jest dostosowanie całokształtu działań do specyficznych wymagań każdej z nich. 
 
Aby dopasować treści do stylu marki na różnych platformach, trzeba zrozumieć charakterystykę każdej z nich. Przeanalizuj platformy takie jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn i TikTok, aby zidentyfikować ich główne cechy, możliwości i preferencje użytkowników. Każda aplikacja ma swój własny sposób prezentacji treści. 

O tym, którą platformę społecznościową wybrać dla Twojego e-commerce przeczytasz w naszym poradniku
Social Media w e-commerce

Na Instagramie warto skupić się na materiałach wizualnych, takich jak zdjęcia i krótkie filmy, podczas gdy na LinkedIn lepiej sprawdzą się dłuższe treści w postaci biuletynów (czyli automatycznie wysyłanych treści na skrzynkę odbiorczą subskrybentów) oraz postów biznesowych. Na TikToku z kolei królują filmiki. Twitter (X) i Facebook to platformy do przedstawiania wydarzeń lub informowania swoich obserwujących. Druga dodatkowo może częściej sprzedawać poprzez bezpośrednio związane z tym posty, bo na X raczej nie zachęca się do korzystania z promocji. 

Podczas rozwijania mediów społecznościowych nie zapomnij o tonie i stylu komunikacji. Na niektórych portalach użytkownicy wolą bardziej formalny ton (LinkedIn), podczas gdy na innych lepiej sprawdza się bardziej swobodny (Instagram czy TikTok.) Dostosuj to wszystko, aby użytkownik odebrał te treści jako interesujące. Pamiętaj, żeby nie dodawać tych samych materiałów na każde medium, ponieważ społeczność, którą zbudowałeś na każdym kanale, oczekuje czegoś innego. Takie działanie może przynieść wręcz odwrotny efekt, a dokładnie utratę obserwujących na rzecz powtarzalnego contentu (bo po co mają Cię obserwować wszędzie, skoro mogą na jednym, a i tak dostaną dawkę informacji?). Nie uda się dotrzeć do wszystkich w jednakowy sposób! 

Podsumowanie wraz z checklistą, którą musisz sprawdzić

Nie da się ukryć, że społeczności online są dynamiczne, a preferencje i zachowania członków mogą zmieniać się w miarę upływu czasu. Dlatego skuteczne prowadzenie kanałów społecznościowych wymaga ciągłego monitorowania i modyfikacji wyników, starannego planowania oraz tworzenia treści, które są spójne. Taki obraz marki w mediach społecznościowych stanowi podstawę budowania zaufania, lojalności oraz zaangażowania. 

Aby zapewnić skuteczne prowadzenie swoich profili w mediach społecznościowych, skorzystaj z naszej darmowej check listy. Dzięki niej ocenisz, czy wszystkie elementy są odpowiednio zoptymalizowane i dopasowane do potrzeb Twojej marki. 

Regularne korzystanie z tej listy pozwoli Ci monitorować postępy, a przy tym zidentyfikować obszary wymagające poprawy i dążyć do ciągłego doskonalenia strategii. Nie czekaj i pobierz ją już teraz, aby zwiększyć efektywność działań na platformach. 

CHECKLISTA

Michał Skomorek

Autor: Michał Skomorek

Umów darmową
godzinną konsultację

Zobacz podobne wpisy na
blogu:

Scrolluj w bok

Employer branding — czyli dlaczego najlepszym wabikiem na nowego pracownika, jest ten, którego już zatrudniasz

Jak zaplanować proces onboardingu, żeby oszczędzić stresu pracownikowi i pracodawcy, i dlaczego zacząć jeszcze przed rozpoczęciem pracy

Zobacz podobne
wpisy na blogu:

Scrolluj w bok

Umów darmową konsultację

Skorzystaj z wiedzy naszego zespołu i sprawdź jak możemy pomóc Twojej marce!

Wysyłając wiadomość akceptuję politykę prywatności oraz wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celach kontaktowych, jak również w celach wynikających z treści zapytania.

Umów darmową konsultację

Skorzystaj z wiedzy naszego zespołu i sprawdź jak możemy pomóc Twojej marce!

Wysyłając wiadomość akceptuję politykę prywatności oraz wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celach kontaktowych, jak również w celach wynikających z treści zapytania.