News

HR agencyjny: co zrobiliśmy, żeby zniwelować stres pracowników w czasie pandemii?

Czas czytania: 8 min

Ostatni rok wiele zmienił w obszarze benefitów i zasad budowania marki pracodawcy wewnątrz organizacji. Przestrzenie biurowe świecą pustkami, obiekty sportowe są od miesięcy zamknięte. Ciekawie i wygodnie zaaranżowana przestrzeń biurowa, „umilacze” w postaci świetnie wyposażonych kuchni – kawa, herbata, owoce, przekąski, śniadania firmowe, zupełnie straciły na znaczeniu. Dlaczego? Pojawiły się palące problemy, takie jak bankructwo wielu przedsiębiorstw, obcinanie płac czy zamrażanie budżetów podwyżkowych. Rozwiązanie? My skorzystaliśmy w pomocy z zewnątrz. Spojler – to działa!  

Czy potrzebne są granice?

Praca zdalna i nauka w trybie online stały się dla wielu polskich rodzin ekwilibrystyką w zakresie wyodrębniania przestrzeni i sprzętów mogących zaspokoić potrzeby wszystkich domowników. Jeszcze parę lat temu, specjaliści z dziedziny psychologii pracy i organizacji zwracali uwagę, że poprzez rozwój technologiczny i możliwość telepracy (jak niegdyś określano pracę zdalną), coraz trudniej wyodrębnić życie prywatne i zawodowe, by zadbać o balans pomiędzy tymi obszarami. Dziś z dużą dozą pewności możemy powiedzieć, że praca zawodowa rozsiadła się na naszych kanapach, na których kiedyś jedynie oglądaliśmy Netflixa i wyłożyła na stole, służącym jeszcze rok temu wyłącznie do spożywania rodzinnych posiłków. Życie i praca stały się w pewnym sensie jednością, bez wyraźnych granic. Taka sytuacja, w powiązaniu z zagrożeniem zarażenia siebie i najbliższych COVID–19, generuje całą masę wrażliwych zagadnień i trudnych emocji, z którymi przyszło nam się mierzyć.  

Pandemia przyniosła nowe problemy pracownikom 

Potrzeby pracowników z jednej strony wiążą się z bardziej podstawowymi zagadnieniami niż w czasach przed pandemią (potrzeba bezpieczeństwa, wiążąca się m.in. z pewnością i ciągłością zatrudnienia i otrzymywania wynagrodzenia), z drugiej zaś są znacznie bardziej złożone. Wystarczy wspomnieć chociażby konieczność radzenia sobie z silnym napięciem, problemw organizacji czasu pracy i zadań, diametralne ograniczenie przestrzeni życiowej i wszelkie następstwa takiego stanu rzeczy. Na szczęście, pracodawca jest w stanie pomóc również w tych aspektach. 

A co sądzą specjaliści? Jolanta Jastrzębska, psycholożka, coach, psychoterapeutka, komentuje to następująco:

Do tej pory różne benefity uzupełniały tylko ofertę pracodawcy. Teraz pracodawcy zauważyli, że niezwykle ważne jest psychologiczne wsparcie pracowników i ono stało się niezbędnym benefitem naszych czasów. W sytuacji, gdy jak nigdy dotąd nasze bezpieczeństwo zostało zachwiane, a kontakty z innymi ludźmi bardzo ograniczone, pojawiają się lęk, niepokój i stres, co negatywnie wpływa na pracę i życie prywatne. Jeżeli uświadomimy sobie, że także od odporności zależą wyniki pracy, to budowanie odporności trzeba teraz szczególnie wspierać. 

Jak poradziliśmy sobie z COVID-owymi problemami w adCookie? 

Wychodząc naprzeciw nowej jakości wyzwań, jakie generuje przed nami światowy lockdown, w adCookie zaproponowaliśmy pracownikom dwie rzeczy:
1) udział w warsztatach z radzenia sobie ze stresem,
2) indywidualne konsultacje z psychologiem.

Obie formy – jak się później okazało zresztą – są bardzo adekwatnym sposobem na zadbanie o dobrostan psychiczny załogi firmy. Nic, tak jak brak regularnych spotkań twarzą w twarznie utrudnia możliwość wychwycenia trudności, z jakimi mogą borykać się koledzy i koleżanki z biura. Nasza praca została odarta z ważnego elementu, jakim jest czynnik społeczny. Naturalna sieć wsparcia, w postaci najbliższych współpracowników, ma na ten moment znacznie mniejsze możliwości wywierania pozytywnego wpływu. Opieka profesjonalnego psychoterapeuty, która odbywa się z zachowaniem wszelkich zasad poufności stanowi jasny sygnał, że zależy nam na zespole i jego dobrym samopoczuciu.  Mówi o tym zresztą Jolanta Jastrzębska: 

Dbanie o pracownika pod względem wsparcia psychologicznego daje korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi. Pracodawca nie tylko buduje swój pozytywny wizerunek troszcząc się o swoich pracowników. Zapewniając wsparcie psychologiczne dba o bardzo ważny obszar, bez wzmocnienia którego nie ma efektywnej pracy w trudnych warunkach.   

A jak to przekłada się na pracownika? 

Pracownik poprzez wsparcie psychologa poznaje bardziej skuteczne strategie radzenia sobie ze stresem, lękiem i trudną sytuacją, ale też dostaje wzmocnienie i motywację do działania. Czasami psycholog jest jedyną osobą, z którą można porozmawiać, podzielić się obawami i dostać wsparcie – ważne, że nie jesteśmy sami – tłumaczy Jolanta Jastrzębska.

Stres nam nie groźny, bo wiemy, jak sobie z nim radzić

Warsztaty były z kolei okazją do uzbrojenia się” w konkretne narzędzia przydatne do radzenia sobie ze stresemo który w naszej nowej rzeczywistości nietrudno. Szukanie nowych ścieżek uznania wobec współpracowników w sytuacji, w której odebrano” nam wiele tradycyjnych metod budowania marki pracodawcy, to postawa zdecydowanie na plus.

Stresu nie da się uniknąć. On będzie zawsze. Świadomość tego to podstawa, bo zmienia nasze nastawienie do problemu. I tu ważne jest to, by znać narzędzia, pomagające radzić sobie ze stresem. Doskonałym rozwiązaniem są warsztaty z psychologiem, który wytłumaczy, jak działa stres i jak go okiełzać. Fakt, że dostęp do nich umożliwia pracodawca sprawia, że pracownicy czują się zaopiekowani, a ich potrzeby wysłuchaneA to zdecydowanie przekłada się na ich komfort i wydajność pracy – podsumowuje Kinga Duda, Content Marketing Specialist w adCookie, która uczestniczyła we wspomnianych warsztatach.

Jak widać – warto. Zresztą, wsparcie psychologa należy traktować jako inwestycję, działanie, które przyniesie skutek nie tylko teraz, gdy pandemia szczególnie nam dokucza, ale również w przyszłości – postpandemicznej. Skutki pandemii w aspekcie psychologicznym odczuwamy i będziemy jeszcze odczuwać bardzo długo. Stąd efekty programów wsparciowych będą miały długofalowo pozytywne skutki – wyjaśnia  Jolanta Jastrzębska.

Zapytaj Autora

Joanna Malinowska

Joanna Malinowska

Chcesz porozmawiać o szczegółach?
Napisz do naszego eksperta!

Podobne wpisy

Czas czytania: 2 min

adCookie z obsługą 360ᵒ dla electofun

Kolejna współpraca pozytywnie naładowana! Do grona naszych klientów dołączył electofun, sieć salonów sprzedaży hulajnóg elektrycznych oraz rowerów elektrycznych. Do naszych zadań należy obsługa digitalowa 360ᵒ.

Czas czytania: 1 min

Joanna Malinowska dołącza do naszego zespołu

Witamy kolejną osobę na naszym pokładzie! Joanna Malinowska, nowa HR Generalist, zajmie się rozwojem pracowników i kadry managerskiej, onboardingiem oraz rekrutacją.

Czas czytania: 2 min

Dawid Zając na czele działu social media adCookie

Nasz zespół się powiększa! Dawid Zając pokieruje działem social media w adCookie. Jako Social Media Director będzie odpowiedzialny m.in. za optymalizację działań wewnętrznych oraz wdrażanie planów social mediowych.

fala-gora

    Porozmawiajmy!

    Chcesz szybko się z nami skontaktować? Zadzwoń! Jesteśmy dostępni w godz. 9:00 – 17:00 w dni robocze

    + 48 534 608 592

    Wolisz do nas napisać? Skorzystaj z poniższego adresu:

    biuro@adcookie.pl

    Masz marketingowy problem lub wyzwanie? Formularz obok jest do Twojej dyspozycji

    fala-dol